Épinal verkennen.

12 augustus 2024 - Épinal, Frankrijk

Het wordt vandaag weer een hele hete dag dus we gaan in de morgen op verkenningstocht door de stad. We hebben nog nooit zo’n lange periode dit soort weer gehad sinds we met een camper op pad zijn. We zijn blij met ons schaduwplekje. Hier is het wel te doen. Het eerste dat we willen zien zijn de kasteelruïnes. Die liggen vlak bij de camping, maar wij kunnen ze niet vinden. Dan maar de stad in om de basiliek St.Maurice te bekijken. Hij is gebouwd op de ruïnes van een oude kerk uit de elfde eeuw. Rondom die eerste kerk is de stad ontstaan. De huidige basiliek is gebouwd tussen de 13e en de 15e eeuw. Er tegenover is een mooie afbeelding op een muur.

10000146741000014668100001467710000146761000014669

1000014675

Het is heerlijk koel binnen en geen straf dus om alles rustig te bekijken. Het interieur is vrij sober. Er zijn mooie glas in lood ramen, een beeld van Jeanne d’ Arc en een oude beeldengroep in een nis. De basiliek is gebouwd in de Gotische stijl dus met mooie bogen.

100001467110000146721000014673

Hierna fietsen we naar de rivier de Moezel. Er is een vrij moderne, overdekte brug over de rivier, maar ook oude stenen boogbruggen. Langs de oevers hangen vlaggen van heel veel landen.Geen idee ter ere van wat.

100001467910000146801000014681

Nu op zoek naar de Lidl anders is het bezoek natuurlijk niet compleet. Ook daar is het heerlijk koel en we doen het rustig aan. Als we weer naar buiten gaan, slaat de hitte ons tegemoet. Gauw terug naar de camping. Dat blijkt nog een hele klim met de fiets op de zwaarste ondersteuning.

1000014678

Als we terug zijn bij de camper en de boodschappen in de koelkast hebben opgeborgen ga ik lekker zwemmen. Heerlijk in het koele water is de beste plek vandaag. Het is inmiddels 34 graden.

Ik kan het niet uitstaan dat we het kasteel niet hebben gezien dus om zes uur stap ik op de fiets. Ik heb eerst de plattegrond van de stad goed bekeken en ga op zoek naar het park en de kasteelruïne. Na wat zoekwerk vind ik het bos. Het blijkt een groot park te zijn met dieren en speelveldjes en een terras.

10000146931000014700

Als je verder door het bos gaat kom je uiteindelijk bij de ruïnes. Wel weer veel klimwerk en trappen dus ik houd me in. Het uitzicht over de stad laat ik hierom aan me voorbij gaan.

1000014694100001470510000146971000014698100001469610000146991000014695

Ik houd van oude gebouwen en kastelen dus helemaal tevreden en met veel foto’s fiets ik weer naar de camper. Onderweg kom ik nog een mooi kasteeltje tegen. Zou het te koop zijn?

1000014706

We zitten nog lang buiten om naar de vallende sterren te kijken. Het wordt wel wat bewolkt. Terwijl wij naar de lucht kijken moet ik denken aan onze twee kleinzoons, Ruhne en Tiemen, ze vliegen vanavond met Ruhne’s moeder naar Alicante. Wat een avontuur. Ik was al in de vijftig toen ik voor de eerste keer ging vliegen.

1000014707

Foto’s

3 Reacties

  1. Jan de Jager:
    13 augustus 2024
    Ja Geert Jan & Ina, ik kan jullie alleen maar sterkte wensen met die rot hitte en hopen dat dat de pret niet teveel bederft ! Zoals je weet kan ik er (helaas) enorm over meepraten.
    Hier drie dagen onvoorstelbaar zeldzame heerlijke regen wat ook nog twee dagen aan gaat houden (als ze niet liegen). Die zon kan uiteraard gemist worden als kiespijn ........... Ik drink er een op, reken maar !

    Veel plezier verder en meer mooie foto's !
  2. Elly:
    13 augustus 2024
    Ondanks de warmte treffen jullie het wel met het weer. Zonnig , droog , je past je erop aan. Beter dan hoosbuien en onweer.
    Je moet er zelf iets van maken, dat komt zeker goed bij jullie.
    Fijn dat jullie dit alles (nog) kunnen doen.
    Weer mooie herinneringen.
    Groetn uut Grunn.
  3. Ina Schenkel:
    13 augustus 2024
    Wij passen ons aan en genieten van het mooie weer Elly. Groeten terug.