Een middeleeuwse stad.

6 februari 2025 - Montech, Frankrijk

Om kwart voor tien vertrekken we van de camperplek. Langs de besneeuwde toppen van de Pyreneeën en met een laatste blik op de Middellandse zee zetten we koers naar één van de drie meest bezochte plekken van Frankrijk.

10000227811000022785

We zijn er twee jaar geleden vlak langs gereden en hebben het in de verte zien liggen. Nu gaan we er echt naartoe om deze oude middeleeuwse stad te bekijken. De camperplaats die we hebben uitgezocht ligt op wandelafstand van Cité de Carcassonne. Het is een volledig gerestaureerde versterkte oude middeleeuwse vestingstad en sinds 1997 staat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Als we via smalle weggetjes aankomen bij de camperplek blijkt hij gesloten te zijn. Vanaf hier komen we niet dichter bij Carcassonne omdat overal hoogtebeperkingen zijn aangebracht. We rijden een stuk terug en komen bij een parkeerplaats voor bussen en campers.Na enig geklungel van ons gaat de slagboom omhoog. Vanaf hier loopt een wandelpad naar de vestingstad.

1000022789

We wandelen door de poort naar binnen en komen in een straatje vol souvenirwinkeltjes. Gelukkig wordt het verderop wat rustiger en we wandelen door de oude straatjes en bewonderen het uitzicht vanaf de kantelen. Wat een geschiedenis is hier geschreven. De gebroeders De Witt zijn hier ook geweest tijdens hun  “grooten tour” .

1000022790100002279110000227921000022793

Het is prachtig weer en het stadje kan niet mooier zijn dan op een zonnige dag als vandaag. Binnen de muren is een kasteel en er is een basiliek. In de basiliek gaan we even kijken en op een bankje zitten. Er zijn mooie beelden en mooie gebrandschilderde ramen.

10000227991000022798

Daarna drinken we op een terrasje een heerlijke latte en genieten van al het moois om ons heen. Ik houd van dit soort bewaard gebleven tastbare geschiedenis en ben blij dat we de tijd hebben genomen om dit te bekijken.

100002280010000227971000022794100002279510000227961000022801

Terug bij de camper kijken we naar welke camperplek we nu doorrijden en we kiezen voor Montech. Hier zijn we de vorige jaren ook geweest en die is zeker open en ligt op onze route. De hoge bergen van de Pyreneeën hebben we nu achter ons gelaten en we rijden weer door de wijnstreken. Af en toe zien we een stadje in de verte en bijna altijd zie je boven alles uit een grote kerk staan. Ik vind het mooi.

10000228021000022805

Foto’s

3 Reacties

  1. A Roelfsema:
    7 februari 2025
    Jaaaaren geleden zijn we ook in deze prachtige oude stad geweest, dat vergeet je nooit weer, goeie reis gewenst verder 🌺❤️
  2. Eilt:
    7 februari 2025
    Je krijgt je beweging zo wel binnen. 'k Zie dat je stokken gebruikt bij het wandelen, goed idee!
    Komen jullie door de Dordogne? Dan is het bijzondere dorp Rocamadour en de prehistorische grot van Lascaux misschien een leuke stop onderweg. Fijne reis!
  3. Ina Schenkel:
    7 februari 2025
    Daar zijn wij op onze eerste lange reis geweest in 2018. Was inderdaad heel bijzonder.