Bijna een eiland.
29 april 2024 - Rømø, Denemarken
Vandaag gaan we een eindje verder rijden en richting de zee. Vijfenzeventig kilometer naar het Noorden ligt het eiland Rømø. Eigenlijk is het net geen eiland want er loopt een weg over een dam naartoe van negen kilometer lang. Verder is het net als onze Waddeneilanden. Aan de ene kant een dijk en aan de andere kant duinen.
Op het eiland is een enorme camperplek waar verdeeld over grote velden bijna driehonderd campers kunnen staan. Ze hebben een volledig digitaal systeem van in-en uitchecken waarop je direct kunt zien welke plekken de komende dagen vrij zijn. Je kunt het systeem in de taal van je keuze zetten gelukkig. Ook in het Nederlands. Geert Jan is van het rijden en ik ben van het plekken regelen en met een beetje hulp gaat het claimen van een plek in één keer goed. Wat een mooie, ruime en complete camperplek is dit met douches en toiletten waar je door middel van een code gebruik van kunt maken. Het is niet goedkoop, maar de prijs zeker waard.
De fietsen gaan direct van de camper want er is hier van alles te zien op het eiland. Eerst fietsen we naar het plaatsje Havneby. Daar ligt de veerboot naar het Duitse eiland Sylt klaar voor vertrek. Natuurlijk blijven we kijken tot de grote boot de haven verlaat.
Hierna gaan we kijken in de vissershaven waar een paar mooie vissersbootjes liggen. Ten slotte kijken we op het plein nog bij wat winkels en doen inkopen voor het avondeten bij een Coop winkel. Op de terugweg naar de camper kopen we een kaneelbroodje, typisch Deens en erg lekker. De Deense naam ben ik vergeten. Het is vandaag prachtig weer, de hele dag zon. Het waait alleen wel hard en de wind is nog fris, maar daar kunnen we ons op kleden.
Na het avondeten stappen we weer op de fiets en rijden naar het strand wat het dichtst bij de camperplek ligt. Op dit strand rijden ze met auto’s en campers over het harde zand. Sommige waaghalzen rijden met hun auto een heel eind het water in. Wij gaan over het strand fietsen tot we een plekje hebben gevonden waar we kunnen zitten.
Vanaf hier gaan we naar onze eerste zonsondergang in Denemarken kijken en dat doen we samen met heel veel mensen in auto’s en in campers en er staat zelfs een auto met een caravan er achter. Je mag hier niet overnachten, maar of ze echt allemaal voor donker vertrekken? De zon gaat prachtig onder, veel mooier nog dan de foto’s laten zien. Het is weer een prachtige dag geweest.
Foto’s
1 Reactie
-
Jan de Jager:30 april 2024Zo zie ik de Zon ook graag in de Zomer ! Opknallen dus ......... met nog leuke foto's ook.











