Hemelvaartsdag.

9 mei 2024 - Skagen, Denemarken

Het is maar goed dat ik een blog schrijf. Het is een goede manier om een beetje bij te houden welke dag het is. Vandaag is het al weer Hemelvaartsdag. Nog tien dagen tot Pinksteren. We zijn nog een dag op de camping gebleven omdat we de plaats Skagen nog willen bekijken. We fietsen vanaf de camping via een smal paadje door de bossen naar de weg. Tip van de eigenaresse, anders moeten we over een drukke weg fietsen. Ik vraag me wel af hoelang deze camping nog bestaat. Het terrein is vreselijk nat en we zien bij verschillende caravans dat er water wordt weggepompt om de voeten droog te houden. Niet best.

Als we in Skagen zijn gaan we eerst kijken bij de kerk. De predikant loopt net naar buiten dus de dienst is afgelopen. Daar hadden we naartoe kunnen gaan. Helemaal niet aan gedacht. In Denemarken is 87 % van de bevolking Evangelisch-Luthers. In Nederland zijn Protestantse kerken meestal niet open, maar hier tot dusver wel. We gaan naar binnen en zijn aangenaam verrast door de kleuren. Wit en blauw, heel helder en licht. Aan elke bank zit een glazen buisje met water en daarin een frisgroen takje van een boom. Heel mooi en verrassend. Verder is het interieur heel eenvoudig met een schilderij van de geboorte van Jezus boven de kansel. Verder mooie kroonluchters en hangende schepen.

100001085410000108551000010856

Na dit bezoek fietsen we naar het centrum. En ja hoor, er is een rommelmarkt. Even kijken natuurlijk. Een buitenmarkt bij windkracht vijf valt niet mee, maar er zijn best veel verkopers en bezoekers.

1000010857

In de gezellige winkelstraat zijn ook allemaal standjes buiten. Veel kleding natuurlijk en veel terrasjes. Het is een drukte van belang en alle winkels zijn ook gewoon open. We wandelen door het mooie plaatsje waar de meeste huizen geel zijn met rode dakpannen. In een snoepwinkel kun je zien hoe de snoepjes worden gemaakt. Er gaat een dikke staaf zoetigheid de machine in, dat wordt dan een zuurstok en die gaat door de hakselmachine waarna er snoepjes van gemaakt zijn.

10000108581000010859

Skagen is een echte vissersplaats met een grote vissersvloot en een behoorlijke haven. Veel van de inwoners zijn werkzaam in de visserij en de aanverwante industrie. In de haven liggen grote schepen en zo te ruiken wordt de vis hier ook gelijk verwerkt in een fabriek.

1000010861

Als we terug fietsen naar de camping begint het te regenen en dat gaat door tot acht uur ‘s avonds. Het lijkt hier wel herfst. En dat terwijl het thuis in Appingedam mooi weer is. Kleinzoon Stef en zijn moeder zijn daar lekker in onze tuin aan het werk.

1000010862

1. Dorien:
    9 mei 2024
    Leuk om jullie verhalen te lezen en op deze manier weer een beetje mee te reizen!
    Stef heeft goed zijn best gedaan in jullie tuin, alles groeit en bloeit mooi daar en uit de nestkastjes een hoop gepiep, pa en ma koolmees vlogen af en aan. Een hele fijne tijd gewenst nog daar in Denemarken, geniet ervan samen! ❤
  2. Eilt:
    10 mei 2024
    Ik ben inmiddels terug in Nederland en ga later (toch) nog naar Engeland via Hoek van Holland. Gaan jullie ook nog naar de grote eilanden van Denemarken, Fyn en Sjealand?
  3. Ina Schenkel:
    10 mei 2024
    Nee we doen een rondje vasteland. We staan nu aan de baai van Aalborg. Ga jij nog langs Bert en Truuske?
  4. Eilt:
    10 mei 2024
    Lopen gaat niet zo snel. Via Bert en Truuske is een week lopen.

Jouw reactie