Een dag met veel water.

5 mei 2024 - Ulfborg, Denemarken

Weer heerlijk geslapen in onze nieuwe camper. De bedden zijn prima. Er ligt een lattenbodem onder en dat slaapt goed. Nog net op tijd wakker om ons aan te melden op de camping. Dat kan tussen acht en tien uur ‘s morgens. De campingeigenaar is een gezellige kletskous en door al het gepraat krijg ik een rekening die veel te hoog is. Dat hoef je bij mij niet te proberen, zelfs niet in Deense Kronen. Foutje natuurlijk en gauw weer gecorrigeerd. Vandaag gaan we een kijkje nemen in het plaatsje Thorminde hier ongeveer tien kilometer vandaan. Het is een vissersplaatsje met een haventje en een maritiem museum.

1000010634

De sluis verbindt een groot binnenmeer met de Noordzee en op de kades aan beide kanten staan tientallen mensen te vissen. Terwijl we staan te kijken wordt de één na de andere vis binnengehaald. Vette palingen en haringen (denk ik) en ze gaan niet terug het water in, maar mee naar huis zo te zien.

10000106221000010623

Als we naar het haventje fietsen zie ik een standbeeld van een vis. Daar krijg ik gelijk bepaalde gedachten bij zoals -als dank voor veel visplezier- of -mij krijg je niet in de pan- of misschien -wie het laatst lacht- maar het zal wel voor iets anders staan.

1000010627

In de haven ligt een erg roestige boot voor anker en er liggen vissersboten. Er is een visveiling en natuurlijk kun je er een visje eten. Een gezellige boel.

10000106261000010625

We gaan nog even kijken bij het museum, waar buiten een heleboel opgeviste ankers liggen. Er staan bordjes bij met de naam van het schip waarvan het anker ooit was en het bouwjaar van dat schip. Er zijn ankers bij van eeuwen oud. In de haven staat ook een mooie oude Ford Anglia op het parkeerterrein en die moet natuurlijk ook even op de foto.

1000010628100001062910000106301000010624

De speeltuin bij het museum is helemaal in stijl met een gezonken schip, walvisvaarders en walvissen, allemaal gemaakt van hout. Heel leuk allemaal. Er zijn best veel bezoekers op deze zondagmiddag, vooral weer veel Duitsers, geen Nederlanders hier en ook geen fietsers. Wij zijn de enigen op de fiets. Als we terug rijden naar de Camping begint het te spetteren. Gelukkig zijn we net op tijd terug bij de camper. Het begint behoorlijk te regenen.

1000010633

Jouw reactie