Honderd kastelen!

15 oktober 2023 - Tours, Frankrijk

Het is nu ook herfst geworden hier in Frankrijk waar wij zijn. Niet dat het regent of hard waait of zo. Het is vooral de temperatuur die gedaald is naar waarschijnlijk normaal voor de tijd van het jaar. Sinds gisteren heb ik een lange broek aan voor het eerst deze vakantie en vandaag zelfs weer sokken. Afgelopen nacht was het zeven graden en vanmorgen toen wij vertrokken uit Vannes amper tien graden. In de loop van de dag en met de zon erbij is het toch nog zeventien graden geworden. We hebben een flink aantal kilometers afgelegd op deze rustige zondag, 325 om precies te zijn. Deels over tolwegen richting Val de Loire. In dit deel van Frankrijk zijn we nog niet eerder geweest. Het is het gebied waar de rivier de Loire doorheen stroomt. Een mooi gebied met heel veel kastelen. Niet dat we die al gezien hebben, de tolwegen gaan meestal niet door het meest toeristische gebied helaas. Wel door tunnels.

20231015_12264420231015_122655

We hebben bij de stad Tours een camping uitgezocht. Dat valt nog niet mee want er zijn weinig campings nog open in oktober. Tegen twee uur komen we bij de camping aan. Ze zijn gesloten tot drie uur en er staan al wat campers voor de poort. Wij rijden zolang het parkeerterrein van de camping op dat is beter dan een file op de rijweg. Voor ons staat een Nederlandse camper met daarachter een aanhanger met een Toyota Aygo erop. De bestuurder probeert het geheel achteruit te rijden, maar de aanhanger schaart met als gevolg dat hij zijn eigen achterlicht kapot rijdt. Geen geduld om te wachten kennelijk.

Om drie uur staan er al vijf campers en een caravan voor de poort te wachten. Als de receptie open gaat is het allemaal heel snel geregeld. Men spreekt Frans, Engels en Spaans en we mogen zelf een plek uitzoeken. De reviews over deze camping zijn heel wisselend en dat begrijp ik wel. Het zijn mooie ruime staanplaatsen en de camping ligt vlakbij de Loire en een andere rivier die Cher heet. Er is een fietspad naar de stad en langs de rivier. Er is een nieuw gebouw met een mooie receptie en een verblijfplaats met een koffieautomaat en een biljart en boeken en folders. De kinderspeelplaats is nieuw aangelegd. Allemaal heel mooi, maar het washok is oud en oogt niet heel schoon. De afwasplek is onlogisch ingericht. Dat soort dingen vinden mensen wel belangrijk en zorgt voor slechte beoordelingen. Volgens mij wordt er wel aan gewerkt. Wij zijn niet heel kieskeurig en vinden het totale plaatje ruim voldoende en de WiFi is zo goed dat ik zelfs op mijn I-pad televisie kan kijken. Dat hebben we nog niet eerder meegemaakt deze reis.

20231015_165919

We wandelen over het terrein en lopen ook even naar de rivier. Aan de overkant zien we een IKEA en veel hoogbouw. Tours heeft een historisch centrum met mooie oude gebouwen langs de Loire en dat willen we zien dus we blijven hier in ieder geval twee nachten.

20231015_17300420231015_173023

Bij de receptie neem ik een plattegrond van de stad mee en een folder waarin op een kaart de honderd kastelen aan de Loire staan afgebeeld. Honderd kastelen dat is toch niet te geloven. Zoveel zijn er in heel Nederland niet volgens mij.

1. Anneke Holtrop:
    16 oktober 2023
    Hier ook lange broek weer, misschien een troost 🤭
  2. Eilt:
    16 oktober 2023
    In Tours moet je natuurlijk het graf van Sint Maarten bezoeken en "elf november is de dag!" gaan zingen 😆