Nijmegen.

30 september 2023 - Malden, Nederland

Vandaag gaan we op de fiets naar Nijmegen. Een stad die claimt de oudste stad van Nederland te zijn, maar dat doen meer steden. Het is een prachtige zonnige dag en hoe meer we de stad naderen, hoe drukker het wordt op het fietspad. Als we zo ongeveer het centrum binnenrijden zien we een bewaakte fietsenstalling. We hebben het nog nooit gedaan, maar hier zetten we onze dure fietsen in de stalling en het blijkt overdag gratis te zijn ook nog. Aan de fiets wordt een papier met een nummer vastgemaakt en wij krijgen een afgescheurd bonnetje met hetzelfde nummer erop en stallen onze fietsen veilig in het rek. Helemaal goed.

20230930_123055

Nijmegen is een studentenstad en dat geeft veel reuring in de straten. Op deze zaterdag is de kermis ook begonnen en het reuzenrad en de zweefmolen staan midden in de stad opgesteld tussen de vele, overvolle terrassen. Natuurlijk gaan wij ook even vanaf een gezellig terras genieten van de drukte met een heerlijke cappuccino en een punt ambachtelijk gebakken appeltaart met slagroom.

20230930_13053120230930_131441

Daarna maken we een wandeling door de winkelstraten. Het is ook marktdag en ik kijk vol verbazing naar een groente- en fruitkraam waar je een mandje kunt pakken en daar alles wat je hebben wilt gewoon los inlegt. Fruit, groente, paddestoelen, kruidenplanten enzovoorts alles is los en aan het einde van de kraam staan medewerkers bij de kassa en die krijgen het voor elkaar om een totaalprijs te maken. Ik vind het knap want sommige klanten hebben manden vol gepakt.

20230930_131936

We kijken ook nog even bij de Stevenskerk, maar helaas is hij niet te bezichtigen. Toen ik een paar jaar geleden in Nijmegen was lukte dat ook al niet. Geen idee waarom de hekken dicht blijven en jammer. Van buiten is het een erg imposante kerk die ik graag van binnen had gezien.

20230930_13474220230930_133410

Bij de Hema eten we een warme hap en dan wandelen we langzaam terug naar de fietsen. Dwars door de winkelstraat loopt een goot met daarin water dat schuin naar beneden stroomt. Voor kinderen een prachtige afleiding.

20230930_140621

Op de weg terug naar de camperplek gaan we eerst een Lidl zoeken met Google Maps want we hebben voor morgen wat boodschappen nodig. De route leidt ons door diverse woonwijken en twee keer belanden we op een weg die verboden is voor fietsers. Levensgevaarlijk die oude mensen op elektrische fietsen. Uiteindelijk vinden we de Lidl en doen onze boodschappen. De terugweg gaat via de toeristische route, langs een kanaal en door een bos en uiteindelijk komen we vlak naast de camperplek uit. Daar gaan we nog even lekker in het zonnetje zitten. Het was weer een prachtige dag en ons gezicht is rozig van de zon.