Møgeltønder en Tønder.

28 april 2024 - Møgeltønder, Denemarken

Vandaag zijn we er achter gekomen dat we niet in de plaats Tønder zijn, maar in Møgeltønder. Gelukkig weet ik nu hoe je dat streepje door de o krijgt. Vanmorgen na het ontbijt hebben we de fietsen van de camper gehaald want we willen de omgeving verkennen. Vlakbij de camping komen we in een straatje belegd met kinderkopjes, niet op te fietsen dus we wandelen door dit mooie straatje genaamd Slotsgade. In dit straatje staan aan beide zijden prachtige oude huisjes met rieten daken. Het straatje wordt het mooiste dorpsstraatje van Denemarken genoemd en het ligt in Møgeltønder.  Aan beide kanten staan mooie lindebomen.

10000104341000010445

Aan het einde van het straatje staat een prachtig kasteel genaamd Schackenborg. Hier heeft prins Joachim van Denemarken tot 2014 gewoond. Nu wordt het gerestaureerd zo te zien want aan beide zijden staan steigers en volgens mij zijn ze het geheel aan het verven. In de tuinen mag je gratis rondwandelen. We gaan er even op een bankje zitten.

100001044210000104441000010443

De plaats Tønder ligt zeven kilometer fietsen hier vandaan en daar gaan we ook even kijken. Aan de weg staan prachtige koolzaadvelden in volle bloei.

1000010438

Tønder is een mooie plaats met grote oude huizen. We komen door een sculpturentuin en over een riviertje. Er is ook een supermarkt open genaamd Rema 1000 en daar gaan we natuurlijk rondneuzen. In Denemarken hebben ze Deense kronen en één kroon is ongeveer dertien cent dus dat wordt omrekenen.

1000010441

We wandelen door het voetgangersgebied van Tønder en bekijken de mooie gevels. Bij een bank pin ik vijfhonderd Deense kronen. Toch maar wat contanten regelen.

10000104391000010440

Op de terugreis komen we langs een grote kerk en die hoort oorspronkelijk bij Gross Tondern. Dan hebben we het over de tijd dat dit deel van Denemarken nog bij Duitsland hoorde, vlak voor de oorlog. Geert Jan gaat op een bankje zitten en ik ga de kerk van binnen bekijken. Wat een bijzondere en verrassend mooie kerk is dit. Hij heet de Nicolai kirche en is uit de twaalfde eeuw. Het orgel is het oudste nog bespeelde orgel van Denemarken en stamt uit 1679. Het interieur is niet in een foto te vangen dus ik heb een video gemaakt.

1000010448

Terug bij de camper kunnen we alweer lekker in de zon zitten. Het weer valt reuze mee tot nu toe.

1. Elly:
    29 april 2024
    Dank voor het verslag. Ik zal googelen waar jullie zijn.
    Fijn dat het weer meezit.
  2. Elly:
    29 april 2024
    Zag jouw filmpje. Indrukwekkend en wat een rijkdom.
    Schitterend.
  3. Anneke Holtrop: