Op de top van Denemarken.

7 mei 2024 - Skagen, Denemarken

Best lekker geslapen op het strand afgelopen nacht, maar om zes uur ben ik wakker geworden van een hoop lawaai. Eerst dacht ik dat er vlak naast ons een auto was gestopt en dat de deuren hard werden dichtgeslagen. Toen even later het lawaai van het dak kwam ben ik eruit gegaan en gaan kijken. Er zaten van die hele grote meeuwen op het dak. Nadat ik ze heb weggejaagd toch nog even verder geslapen. Om half elf zijn we van het strand gereden richting  de top van Denemarken. Nu zijn we dus echt aan het einde van Denemarken aangekomen of aan het begin natuurlijk. Net hoe je het ziet. Onderweg zijn we nog bij een Lidl gestopt om boodschappen te doen. Het gebied waar we doorheen rijden is weer mooi en afwisselend. Heel veel velden met koolzaad in volle bloei.

10000107371000010740

Vlakbij Skagen rijden we naar een camperplek op het strand. We hebben de smaak van gratis staanplaatsen te pakken. De campings en ook de camperplekken zijn hier erg duur. Achteraf viel die op Rømø nog mee met bijna veertig euro per nacht. Zelfs in het voorseizoen zien we prijzen van boven de vijftig euro. Twee nachten zonder voorzieningen gaan we wel redden. Als we op de plek aankomen ziet het er zwart van de mensen met enorme camera’s, verrekijkers en telelenzen. Het zijn vogelaars en ze turen in de lucht. Natuurlijk ga ik meekijken en ik zie enorme vogels vliegen. Ik denk dat het zeearenden zijn vanwege hun tekening. Op een gegeven moment tel ik er twaalf bij elkaar. Grote vogels hoor. Ze vliegen zo hoog dat ik ze niet op de foto krijg. Gelukkig hebben wij ook een verrekijker bij ons om ze goed te kunnen bekijken.

10000107411000010742

Deze plek is nog mooier dan die van afgelopen nacht. We staan tussen de duinen met het zicht op de zee. Hier varen veel schepen langs. Het is de route naar havenplaatsen als Gotenburg en Kristiansand. Langs deze kust komen het Skagerrak en het Kattegat, dus eigenlijk de Noordzee en de Oostzee bij elkaar. Het precieze punt ligt iets verderop en kun je precies zien aan de lijn die de golven maken. Ik heb een video gemaakt van de plek waar we staan. Als we er een tijdje zijn komt er nog een Nederlandse camper naast ons staan. De andere campers staan op een parkeerplaats vlakbij, maar dit is mooier. Nergens staat dat het niet mag dus…..

10000107451000010744

’s Middags maak ik een strandwandeling en ga ik stenen zoeken. Dit is weer een strand naar mijn hart met zand en stenen. Door de wind liggen de stenen op kleine heuveltjes in het zand en dat ziet er leuk uit. Er liggen veel kwallen langs de vloedlijn en ook zeesterren en zelfs een vis.

1000010749

De zon gaat vanavond prachtig onder boven de zee en daar gaan we naar kijken. Weer een prachtig einde van een mooie dag in Denemarken.

10000107501000010753

1. Junior:
    7 mei 2024
    Jullie hebben er prachtig weer bij!
    Skagen is een belangrijke vaarroute die de baltische zee (Oostzee) verbind met de rest van Europa. Veel schepen gaan hierlangs om de hoge kosten van Kielkanaal te vermijden.

Heel veel plezier en wellicht morgen zeearenden op het dak dus alvast succes :)
  2. Anneke Holtrop:
    8 mei 2024
    Zo, net jullie laatste avonturen gelezen, wij hadden bezoek voor een paar dagen, maar ben weer helemaal bij, leuke verhalen weer. 🌺🌺

Jouw reactie