Vannes verkennen.

14 oktober 2023 - Vannes, Frankrijk

De vorige keer dat we hier zijn geweest, trouwens zes jaar geleden en geen vijf, zijn we met de bus naar het historische centrum gegaan. Nu hebben we elektrische fietsen dus pakken we de fiets voor deze tocht van ongeveer vier kilometer. Heuvel op en heuvel af gaat een stuk beter met ondersteuning. We hebben wel de jassen erbij aan want de dag begint bewolkt en fris. De eerste stop is bij een kerk die helemaal gebouwd is van granietblokken uit deze streek. Als we naar binnen willen worden we aangesproken door een mevrouw die een heel gesprek met ons begint. We knikken en hummen kennelijk op de goede momenten want ze complimenteert ons omdat we zo goed Frans spreken. En dat is echt zwaar overdreven. Van binnen is de kerk heel strak en  modern ingericht. Ook het glas in lood heeft moderne motieven, maar het is wel heel mooi en kleurrijk.

20231014_110305

Binnendoor fietsen we vanaf hier naar de oude stad. Voor de kathedraal zetten we onze fietsen aan een rek dubbel op slot en gaan lopend verder. Eerst gaan we de kathedraal St.Pierre van binnen bekijken. Het is oud en het is mooi en het staat gedeeltelijk in de steigers. De foto’s spreken voor zich. Als je geen kleingeld bij je hebt voor een kaarsje of een gift kun je er ook met je mobiel geld geven.

20231014_11404920231014_11320420231014_11395020231014_11315320231014_113446

In Vannes is het centrum bestraat met oude keitjes en er zijn vakwerkhuizen en hele smalle straatjes die steil omhoog en naar beneden lopen. Het is zaterdag en er is markt. Het is een drukte van jewelste overal. Heel leuk om rond te lopen en alles te bekijken. De drukte lijkt op de foto’s mee te vallen, maar dat is omdat ik zo weinig mogelijk mensen wil vastleggen.

20231014_11590320231014_11460320231014_12074820231014_130639

20231014_120923

Bij het Hotel de Ville, het gemeentehuis dus, gaan we op een terrasje een kop koffie/cappuccino drinken met een lekker broodje. De cappuccino is zo sterk dat ik er twee zakjes suiker door doe. Inmiddels is de lucht helemaal opgeklaard en zitten we in het zonnetje te genieten van alle reuring om ons heen. Om mee te genieten van het Franse sfeertje heb ik er een filmpje bijgedaan van een draaiorgelman. Echt even kijken en luisteren.

20231014_122105

Na uren wandelen wil ik wel even ergens naar een toilet. In Frankrijk heb je echt overal openbare toiletten behalve als je er eentje zoekt natuurlijk. We fietsen richting de jachthaven en daar zijn inderdaad toiletten. De eerste is zo vies dat ik spontaan niet meer hoef. De tweede die we tegenkomen kan er net mee door. Jammer dat men hier in zo’n mooie en toeristische stad niet een beetje op let. Misschien omdat het zaterdag is?

Vanaf de jachthaven fietsen we terug naar de camperplek en daar zitten we nog even in het zonnetje te genieten. De camperplek loopt tegen het einde van de middag opnieuw weer helemaal vol.