35.000 vierkante meter kasteel.

2 mei 2023 - Sedan, Frankrijk

Het stadje Sedan waar wij met de camper staan heeft letterlijk een rijke geschiedenis. In de loop van de eeuwen zijn de rijken vertrokken en hun prachtige huizen zijn wat verwaarloosd. Deze hele stad voelt een beetje als vergane glorie.

20230502_125856

Gelukkig zijn ze druk bezig om het weer op te knappen en ook de camperplek ligt er goed bij. Vanmorgen zijn mensen van de gemeente de perkjes aan het wieden en de elektriciteitspaal die het niet deed is ook weer gerepareerd. De camperplek staat bijna vol vandaag en er staan heel veel Nederlanders. Meivakantie. We stappen op tijd op de fiets om boodschappen te gaan doen. Er is een Aldi, een Lidl, een Intermarche, een Netto en een Leclerc en dat in een plaats met 16.000 inwoners. En waar gaan wij winkelen? Natuurlijk bij de Lidl en we kijken nog even bij de Action. Hele grote parkeerplaatsen bij de winkels maar geen plek voor de fietsen dus we maken ze vast aan het hokje voor de winkelwagens. Het is druk in de winkels vandaag. Terug bij de camper eten we de lekkere net gekochte broodjes en dan weer op de fiets voor de toeristische route door de stad.

20230502_125226

Er staan veel grote oude gebouwen in Sedan en natuurlijk een enorm monument voor de gevallen soldaten in de eerste wereldoorlog. Er is hier in deze omgeving een heftige strijd geweest in die oorlog en dat wordt niet vergeten.

20230502_130514

Al gauw zien we de muren van het enorme kasteel en we rijden naar de ingang. In het kasteel is tegenwoordig een hotel en op de binnenplaats staan auto’s en is een terras. Wij rijden op de fiets de binnenplaats op, moet kunnen toch op een stalen ros. Je kunt ook verder het kasteel in, maar ik weet zeker dat er geen liften zijn en wat we er van zien is steil en met veel trappen dus dat gaan we niet doen. Ik loop een stukje omhoog en kijk wat verder rond terwijl Geert Jan op de fietsen past.

20230502_13300120230502_131432

Een kasteel van 35.000 vierkante meter! Daar hebben vroeger heel veel mensen in gewoond denk ik. Dit was een vorstendom waar protestanten die in de omliggende landen vervolgd werden hun toevlucht zochten. Het katholicisme en het protestantisme stonden hier op gelijke voet en dat was heel bijzonder in die tijd. Hieronder zie je een plattegrond van het kasteel zoals het nu is.

Château_de_Sedan_-_Vue_aérienne_2_©_Pierre_Holley20230502_131847

Na het bezoek aan het kasteel vervolgen we onze weg en gaan naar de mooie kerk die we eerder al zagen. Nu willen we natuurlijk het interieur bekijken. Voor de kerk staat een groep mensen in het zwart gekleed en even later komt er een rouwauto aanrijden en een volgauto vol bloemstukken. Dat wordt dus geen bezichtiging vandaag.

20230502_133748

Natuurlijk wil Geert Jan nog even kijken bij het treinstation dus we fietsen het station binnen en gaan op een bankje zitten totdat er een trein aankomt. Erg druk is het niet op het station. Wat scholieren stappen in de trein en na een kwartiertje wachten gaan we toch maar verder.

20230502_135124

Met een bezoek aan de enorme Leclerc sluiten we onze rondtoer door Sedan af en fietsen weer naar de camper. Daar zetten we de stoelen aan de waterkant en kijken naar de vissers, die niets vangen, en genieten van het weer en de rust. Thuis in Appingedam zijn Dorien en Dorian onze tuin aan het schoffelen. Wat wil je nog meer.

1. Dorien:
    3 mei 2023
    Mooie foto's! Wat een groot kasteel, jammer dat de kerk niet te bezichtigen was maar dat komt vast nog wel een andere keer. Ik ben onze grond in Sibboern wel gaan waarderen door dat schoffelen in jullie tuin, zandgrond is een stuk makkelijker als die harde klei van jullie!😅 Maar we hebben het graag gedaan en een leuke middag gehad.
    Jullie een mooie dag gewenst en veel plezier vandaag!
  2. Elly:
    3 mei 2023
    Weer een mooi verslag met veel geschiedenis. Altijd interessant om te lezen.
    Fijn dat Dorien en Jan met de tuin bezig zijn.
    Hier gaat het goed. Ook met Tijger.
  3. Sandra:
    Goed geregeld ;-)
    Mooie foto's en gelukkig lekker droog weer. Ben benieuwd waarheen de reis verder nog gaat