Met de camper op een boot.

27 april 2024 - Møgeltønder, Denemarken

Het eerste etmaal in de nieuwe camper zit er op. Het is even wennen want alles is net even anders. Onze spulletjes staan allemaal anders in de kastjes, de leefruimte is anders ingedeeld, het slaapgedeelte is anders en ga zo maar door. Alsof je verhuisd bent. Je leeft in een kleine ruimte en alles moet daardoor in een bepaalde volgorde. Ach na een week weten we niet anders meer waarschijnlijk. Als we vanmorgen wakker worden schijnt de zon en de temperatuur is aangenaam. Ik ga naar de receptie om te betalen. De mevrouw aan de balie krijgt het pinapparaat niet aan de praat en vraagt of ik contant kan betalen. Gelukkig heb ik thuis nog even vijftig euro gepind. Duitsland en met de pin betalen gaat wel vaker fout of ze hebben helemaal geen pinapparaat. Om half tien vertrekken we van de camping. Op weg naar de Elbe en de veerboot waarmee we overvaren. De route gaat door een mooi gebied, over tweebaanswegen en ook vaak door een dorpje. Het gaat niet echt hard en dan is tweehonderdvijftig kilometer nog een heel eind rijden. Om kwart over elf komen we aan bij de Elbe, nou eigenlijk sluiten we dan aan in de file voor de boot en die file is lang.

10000103631000010364

Er varen drie veerboten voortdurend heen en weer en daar gaan ongeveer dertig auto’s en vrachtwagens en campers op. Er gaan ook veel fietsers en motoren mee. Na anderhalf uur wachten zijn we aan de beurt. We staan helemaal vooraan in de rij en dus ook op de boot vooraan.  Dit is de eerste keer dat we met de camper de boot op gaan, best bijzonder.

10000103721000010369

Als de boot gaat varen ga ik op zoek naar de knakworst waar Jan het altijd over heeft. Deze tip gaan we opvolgen. Onder in de boot is een ruimte waar je kunt zitten en daar kun je ook iets te eten of te drinken bestellen. Het is gelukt Jan van H. en hij was inderdaad erg lekker.

10000103671000010371

Na een half uur varen zijn we aan de overkant en rijden we als eerste van de boot. De overtocht met een camper en twee volwassenen kost 27,50 en scheelt ons een heel eind omrijden over Hamburg met altijd files, maar of het uiteindelijk echt veel uitmaakt…..

Vanaf de boot is het nog een behoorlijke rit naar Denemarken en om vier uur zijn we dan eindelijk bij de camping die net over de grens ligt. Dit is de eerste keer dat we in Denemarken zijn. We staan op een mooie en erg rustige camping bij het plaatsje Tonder met een streepje door de o. Bij de camper gaan we nog een uurtje in het zonnetje zitten en we eten op de verjaardag van de koning een heerlijk crompouce. Onze Deense buren hebben nog nooit zoiets gezien en kijken hun ogen uit.

1000010375

’s Avonds begint het te regenen en gaan we in de camper kijken naar Koningsdag 2024 in Emmen.

1. Junior:
    27 april 2024
    Redelijk dicht bij elkaar, wij stonden 1 uur en 10 min in de file bij Hamburg.
    Nouja hoort er bij.
    Veel plezier en Denemarken kan afgevinkt worden.
  2. Ina Schenkel:
    28 april 2024
    Via Hamburg is waarschijnlijk dus sneller en goedkoper. Groetjes en fijne week samen.
  3. Elly:
    28 april 2024
    Best spannend met een camper op een veerboot. Ik vind het met mijn auto al best spannend.
    Het is jullie gelukt. Danmark here we come/are.
    Enjoy.
  4. Eilt:
    29 april 2024
    Vorig jaar allemaal belopen, ook die veerboot bevaren. Voordeel van lopen is dat je de hele wachtrij voorbij loopt en altijd op de eerste boot mag.

Tønder heeft een aardige binnenstad.
    Tot een eeuw geleden hoorde het stadje nog bij Duitsland.

Jouw reactie