Een dagje Fumay.

30 december 2023 - Fumay, Frankrijk

Op de camperplek waar we staan is het ‘’s nachts heerlijk rustig en heel donker. De plek is nog nieuw dus misschien komt er nog verlichting in de toekomst. We hebben heerlijk geslapen en als we opstaan is het droog en af en toe probeert het zonnetje door te breken, maar dat lukt niet echt. Vandaag gaan we niet rijden dus we komen rustig op gang met een ontbijtje en de digitale krant. Via de familie-app feliciteren we onze favoriete schoondochter met haar verjaardag.

Het water in de Maas stroomt nog steeds heel snel en lijkt zelfs iets hoger te staan dan gisteren. Geert Jan heeft een filmpje gemaakt en dat heb ik er bij gezet. Je kunt het vinden onder Video’s.

20231230_11245320231230_115459

We wandelen langs het water naar het dorpje. Ooit is dit een belangrijke plek geweest voor de winning van leisteen. Overal in de heuvels rondom werd dit gewonnen. In 1971 is de laatste groeve gesloten. Een prachtige afbeelding uit leisteen op een muur herinnert nog aan die tijd.

20231230_120808

Nu is er alleen nog wat toerisme. Er loopt een populair fietspad langs de Maas van meer dan honderd kilometer en dat zorgt voor wat reuring in het seizoen. Nu is het dorpje verlaten en er staan heel veel huizen en winkelpanden te koop. Geen wonder als je leest dat er in 1970 nog 6800 inwoners waren en in 2021 nog maar 3150. Op google kijken we naar de huizenprijzen en voor 35.000 euro heb je al een huisje aan de Maas. Het ziet er niet uit en staat al heel lang leeg, maar voor een handige klusser toch een mooi en goedkoop vakantiehuisje in de Franse Ardennen.

We wandelen naar de mooie kerk en proberen alle deuren. Helaas alles afgesloten en dat is niet vaak zo in Frankrijk. Misschien wordt hij wel niet meer gebruikt. Achter een raam is wel een oude kerststal neergezet.

20231230_11390020231230_114552

In het centrum van het dorp zijn een paar winkels. Van sommige is het pand te koop. Waarschijnlijk is het in de zomermaanden wel wat drukker in het dorp want veel huizen zijn afgesloten en de luiken zijn dicht. Vakantiehuizen dus. Uiteraard is er ook een oorlogsmonument voor de eerste wereldoorlog zoals in elke plaats in Frankrijk. We kijken nog even bij de ijzeren brug over de Maas. Er rijden hier best veel auto’s langs en af en toe een wielrenner. Hier staat ook het Chateau des Comtes de Bryas. De Maas maakt hier een grote lus van bijna een hele cirkel waardoor het water zo wild gaat stromen op dit stuk.

20231230_12181720231230_114440

Op de Camperplek is een grote groep Belgen neergestreken die hier oud en nieuw gaan vieren. De hele dag brand de vuurkorf en er wordt gebarbecued en gedronken. Ze stonden er ook al toen wij gisteren arriveerden. We hebben er verder geen last van want wij staan een stuk verderop.

Terug bij de camper vermaken we ons met lezen en luisteren naar de Top-2000. De Camperplek stroomt weer vol met campers uit Duitsland, België, Nederland en Frankrijk.

20231230_133155

1. Eilt:
    30 december 2023
    Mooi verhaal, mooie foto's en video. Ik wens jullie een goede jaarwisseling en natuurlijk een prachtig 2024!