Eten uit de muur.

6 februari 2024 - Villandry, Frankrijk

Vandaag vervolgen we onze reis na één nacht in Saint-Jean-d’ Angély. We zitten liever niet al te lang zonder water. Lastig bij het lozen van het toilet als je niet kunt naspoelen. Eerst willen we nog langs bij het benzinestation van E.Leclerc daar is de diesel veel goedkoper dan langs de tolwegen. De navigatie is behoorlijk in de war als we dit invoeren en ze wil ons door heel erg smalle straatjes hebben. Onnozel want de supermarkten van E.Leclerc zitten altijd aan de rand van de stad. Als we de navigatie uitschakelen en de stad uitrijden komen we er bij langs gelukkig. Na het tanken gaan we uiteraard nog even de winkel in om het één en ander te kopen. Thuis doe ik eens per week boodschappen, maar onderweg met de camper zo’n beetje om de dag lijkt het wel.

Ons reisdoel van vandaag is een camperplek van Camping-CAR Park in Villandry. Dat is een klein dorpje vlak bij de rivier de Loire met als bezienswaardigheid een knots van een kasteel. Het is een rit van 225 kilometer en we zijn er om twee uur. Er staan dan twee campers op deze prachtige camperplek net buiten het dorp. Eerst gaan we het toilet lozen en de afwas doen en dan pakken we de stoelen en drinken een kopje koffie/soep in het zonnetje. Waarschijnlijk is dit voorlopig de laatste droge dag van deze reis gelet op de weersverwachting.

20240206_14300620240206_150853

Als we uitgerust zijn maken we een wandeling naar het dorpje en naar het kasteel. Onderweg zien we een visser die iets heeft gevangen.

20240206_162557

De hekken van het kasteel staan open en we zijn zo brutaal om naar binnen te lopen. Er is nergens iemand te zien dus ik maak een paar foto’s en neem een bezichtigingsboekje mee in onze eigen taal.

20240206_16362220240206_16362720240206_163705

Het is inderdaad een groot kasteel met verschillende gebouwen. De tuinen zien we vanaf hier niet, maar op foto’s in het boekje staan prachtige tuinen net zulke als bij paleis Het Loo in Apeldoorn. Om vijf uur gaan de hekken dicht lezen we dus we gaan vandaag geen kaartjes kopen want het is al half vijf. Misschien dat we morgen terugkomen hoewel het voor de tuinen waarschijnlijk niet de beste tijd is voor een bezoek.

20240206_212321

We lopen vanaf het kasteel richting het centrum waar een kerkje staat. We verbazen ons altijd over het feit dat in Frankrijk werkelijk in elk dorp een postkantoor is. Hier dus ook en er zit gewoon iemand achter een loket te wachten op klanten. In Nederland vind je nergens meer een postkantoor en ik heb er eigenlijk ook nooit één nodig.

20240206_16484920240206_164919

Als we om het kerkje heen lopen stuiten we op een vreemd gezelschap dat met een fotoshoot bezig is. Stiekem maak ik ook een foto.

20240206_165502

Daarna lopen we terug naar de camper. Vlak bij de ingang van de camperplek staat een pizza automaat en daarnaast een wand met allemaal luikjes. Dat moeten we even van dichtbij bekijken. Het blijkt een automatiek voor verse producten te zijn. Eieren, flessen sap en soep, fruit en groente  zo uit de muur te trekken na betaling uiteraard. Ik ken wel een zuivelautomaat, maar bloemkool en uien uit de muur is nieuw voor ons. Een vrouw is bezig alle luikjes schoon te poetsen.

20240206_170643

We vallen deze reis van de ene verrassing in de andere.

1. Elly:
    6 februari 2024
    Wat lees ik nu? Soep uit de muur? Bijzondere ervaring lijkt mij.
    Zal hier veel gebruik van worden gemaakt in deze periode van het jaar.
    Weer aardig wat kilometers gereden.
  2. Phia:
    7 februari 2024
    Villandry is de meest bezochte tuin in Frankrijk. We zijn er ooit geweest. Prachtig geknipte heggen en bomen. Maar dat was in augustus. Misschienook in de winter nog de moeite waard. Mooi om alles van jullie te lezen en zo mee te beleven.

Jouw reactie