Feest in Benicarló.

27 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Nou vandaag dus ons eerste feest in Spanje. Het feest van de artisjokken wordt dit weekend uitbundig gevierd. Feest in Spanje betekent vooral vuurwerk ontdekken we. ‘s Morgens om zes uur wordt ik wakker van de knallen. Echt aan één stuk door wordt er vuurwerk afgestoken tot ongeveer tien uur en dan wordt het wat minder. We gaan natuurlijk naar de stad om van dichtbij mee te maken wat er allemaal te doen is. Het is heel druk in het centrum. Overal zitten de terrassen vol met vrolijke mensen. We parkeren de fietsen bij de overdekte markthal. Hier is elke dag een versmarkt en daar gaan we eerst even een kijkje nemen. Dit soort markten vind je ook veel in Frankrijk. Hier kun je elke dag terecht voor brood, gebak, vlees, kaas en natuurlijk verse vis en schaaldieren. De geur is ook overal hetzelfde. Het stinkt vooral naar vis.

20240127_122425

Vanaf de markt lopen we naar het plein waar allemaal witte tenten staan. Aan het begin van de markt staat een kerstboom gemaakt van artisjokken. In de tenten worden verschillende streekproducten aangeboden. Je moet dan denken aan artisjokken natuurlijk, maar ook olijfolie en azijn en wijn en pesto en noem maar op. Hier is het zo druk dat er geen doorkomen aan is.

20240127_12315620240127_12334820240127_123751

Bij het kerkplein staan allemaal huisjes zoals je die ook wel ziet op kerstmarkten. Hier kun je allerlei eten ophalen. De wachtrijen zijn zo lang dat ik haast geloof dat het gratis is. Ik zie een huisje waar ze oesters aanbieden en bij een andere staan enorme pannen met paella. Verder zie ik ook allerlei eten dat ik niet ken. Het groene spul zullen wel bereide asperges zijn. In een lange rij staan voor eten gaan we niet doen. Op een podium speelt een kamerorkest populaire klassieke muziek en overal zijn zitjes gemaakt waaraan mensen zitten te eten.

20240127_125826

Het is prachtig weer en we gaan lekker in het zonnetje zitten en genieten van alles om ons heen. Er is een kleine zweefmolen die met de hand bediend wordt. Kinderen steken vuurwerk af terwijl hun ouders op het terras toekijken. Ik heb een filmpje gemaakt vanaf de hoek van het plein. Dus dompel je even in het feestgedruis. Het feest duurt het hele weekend, hopelijk gaat het afsteken van vuurwerk niet het hele weekend door.

Jouw reactie