Fietsen naar Saint-Jean-de-Luz.

4 februari 2024 - Urrugne, Frankrijk

Frankrijk is het land van de lekkere broodjes. Favoriet is natuurlijk de croissant d’ amande. Helaas is die meestal alleen bij de boulangerie te koop en niet in de supermarkten. Thuis koop ik zelden lekkere broodjes voor het ontbijt, maar nu we op reis zijn wel natuurlijk. Zeker op zondagmorgen mogen lekkere broodjes niet ontbreken.

20240203_214056

Voor vandaag staat een fietstocht naar de Atlantische Oceaan op het programma. Erg ver is dat niet want we zitten vlak bij de kust. Als we richting Saint-Jean-de-Luz fietsen zien we aan de overkant van de rivier een grote rommelmarkt. Natuurlijk rijden we daarvoor even om. Deze is echt wel de moeite waard. Langs de rivier en op het pleintje staan allemaal verkopers hun spullen aan te bieden. Er is van alles te koop. Veel kleding en langspeelplaten en ansichtkaarten. Boeken en brocante en ook wat antiek. Tegenwoordig koop ik niet zoveel meer. Thuis heb ik kratten vol spullen die ik nog kwijt moet. Best mooie brocante spullen, maar ik heb geen zin meer in het handelen. Misschien ooit wel weer en anders gaat het naar hergebruik. Het enige wat ik hier zou willen kopen is een mooie rotan schommelstoel. Helaas een beetje lastig mee te nemen.

20240204_122306

Als we alles hebben bekeken fietsen we naar het strand. We volgen een prima fietspad dat langs de zee loopt. We komen langs een begraafplaats pal aan zee. Ik vind het wel wat hebben. Begraven worden vlak bij de zee.

20240204_14070820240204_124814

Als we verder fietsen zien we weer een markt. Dit is een markt met streekproducten. Natuurlijk nemen we ook hier een kijkje. Achter de markt is een pleintje met een bistro. Voor de bistro ziet het zwart van de mensen. Ze eten en drinken en kletsen en staan in de rij om wat te bestellen. Wat een gezellige boel is het hier.

20240204_13040420240204_130628

St-Jean-de-Luz heeft een historisch centrum met een mooie kerk en daar gaan we vervolgens naar toe. Tot onze verbazing zijn veel winkels open en dat hebben we in Frankrijk nog niet eerder gezien op zondag. Het is ook best druk in de stad. We horen veel Spaans. We wandelen door de mooie straten en langs leuke winkeltjes.

20240204_14192020240204_130750

Ik ga natuurlijk ook in de kerk kijken. Hij heet église Saint-Jean-Baptiste de Saint-Jean-de-Luz voluit. Het is een mooie kerk met een prachtig altaar van koper denk ik. Als ik een foto wil maken gaan de lichten uit en is het altaar niet meer goed te zien. Er is een automaat aan de wand en als je daar een euro in gooit en op de knop drukt gaan de lichten weer aan. Kom er maar op. Nog nooit eerder gezien. Natuurlijk gooi ik er geld in en dan kunnen alle bezoekers het interieur weer bewonderen.

20240204_13563120240204_135641                                                                                                    Als we alles wel gezien hebben gaan we op zoek naar een Mc Donalds. Op drie kilometer rijden zit er eentje. Die drie kilometer zijn wel heel heuvelig dus we zijn extra hongerig als we aankomen bij de Mc. Als we zitten te eten komt er een man op ons af en hij spreekt ons in het Nederlands aan. Leuk om even Nederlanders te zien zegt hij. Geert Jan heeft zijn Groningen cap op vandaar. Na de warme hap nemen we nog een heerlijke Mc Flurry en dan gaan we weer richting camping. Vanaf hier is dat ruim zes kilometer. Ik heb de hele dag niet één andere fietser gezien. Behalve Geert Jan natuurlijk. Toch fijn dat er hier vrij veel mooie fietspaden zijn.

20240204_205507

1. Arjen:
    4 februari 2024
    lang leve de croissant en de MC flurry :)
  2. Dorien:
    4 februari 2024
    Wel slim, de bezoekers van de kerk laten betalen voor het licht, zo draagt iedereen een steentje bij!
    Die schommelstoel heeft pa vast snel uit je hoofd gepraat😅😂 volgende keer toch misschien een aanhangwagentje achter de camper? Je weet maar nooit wat voor schatten je tegenkomt onderweg😉
    Fijne avond en mooie dag morgen!❤
  3. Elly:
    4 februari 2024
    De croissantjes en andere broodjes zullen lekker gesmaakt hebben.
    Wat een drukte op straat. Ziet er gezellig uit.
    Een beetje leven in de brouwerij is nooit verkeerd.

Jouw reactie