Helaas gesloten.

23 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Wat zijn wij toch een bofkonten dat we hier in Spanje kunnen zijn in de sombere wintermaand januari. Voor mij altijd de meest deprimerende maand van het jaar in Nederland. Hier verwonder ik me elke dag over het prachtige weer en de warme zon. Weg depressies. Ik gun het iedereen. Voor ons is dit het tweede jaar dat we dit doen en hopelijk niet het laatste.

Vandaag hebben we ook post gekregen bij de camper. Er ligt een briefje op ons tafeltje met een uitnodiging om te komen kijken naar hoe je artisjokken moet bereiden. Dit is het gebied waar de artisjokken worden verbouwd. Artisjokken zien er niet erg smakelijk uit eigenlijk.

20240123_103611

Ook vandaag genieten we weer volop. We komen laat op gang en zitten daarna lekker in het zonnetje te lezen en te kletsen. We luisteren naar de verschillende talen om ons heen. Hier is het nu Spaans, Frans, Engels en Duits. Op dit deel van de camping zijn wij de enige Nederlanders.

Vanmiddag zijn we weer op de fiets gestapt om de stad verder te verkennen en de twee kerken te bekijken. Eerst gaan we kijken bij de Capillaire del Santo Cristo del Mar. In de stoep staan de jaartallen 1921-2021 dus de kerk zal ruim honderd jaar oud zijn denk ik. Binnen vallen de mooie en vrij moderne gekleurde ramen op. De zon schijnt er prachtig door naar binnen. Ook de  muurschilderingen in de koepels zijn erg mooi.

20240123_14331520240123_143222

Hierna gaan we naar de grote kerk waar we gisteren al langs zijn gereden Parroquia Sant Bartomeu genaamd. Onderweg komen we langs een prachtige fontein in wat wel een zwembad lijkt. Het is helemaal gemaakt van mozaiek steentjes en je mag er dus niet in zwemmen.

20240123_144143

De deuren van de grote kerk zijn allemaal dicht dus daar komen we niet binnen. Er is ook een museum in Benicarló, maar die is ook gesloten van twee tot vijf uur. Jammer dan. Volgende keer maar weer proberen. Onderweg komen we langs weer een prachtige muurschildering en die moet natuurlijk ook op de foto. Hoe krijgen ze het voor elkaar om zoiets moois te schilderen en dan zo groot.

20240123_150314

Terug bij de camper gaan we weer lekker met de stoeltjes in de zon zitten. En zo is er weer een dag voorbij. Na zo’n mooie dag gaat de zon natuurlijk ook mooi onder achter de bergen.

20240123_181948