Historische verrassing dichtbij.

1 februari 2024 - Olite, Spanje

Spanje is een land met een rijke geschiedenis. Dat zorgt voor heel veel moois op plekken waar je het niet verwacht. We staan op een camping bij het kleine plaatsje Olite. Als we over de velden kijken vanaf onze camper zien we in de verte de contouren van een kasteel. Natuurlijk stappen we op de fiets om dat van dichtbij te bekijken. Dan blijkt dat we zomaar heel dichtbij een prachtig Middeleeuws stadje staan. Het kasteel dat we in de verte zien is onderdeel van wat ooit een Romeins fort is geweest. Later is het een Middeleeuws kasteel geworden. Daarna een koninklijk paleis en nu is het een hotel. Het was het paleis van de koningen van Navarra tot 1512. Je kunt het bezichtigen en je kunt er ook logeren als hotelgast.

20240201_12111820240201_12083520240201_122526

In het stadje is nog veel meer te zien. Een mooie kerk, een prachtig pleintje en smalle straatjes met oude huizen. Voor de kerk zijn ze aan het werk dus we kunnen er niet in. We wandelen door de mooie straatjes en onder poorten door.

20240201_12042520240201_12051820240201_12152620240201_12134320240201_121933

In deze omgeving zien we ook weer de hellingen met oude wijnranken. Het is een wijngebied en in het stadje zijn diverse wijnhuizen. Leuk om verrast te worden met zoveel moois dichtbij.

20240201_123517

Als we alles hebben bekeken gaan we op de fiets op weg naar het andere stadje dichtbij genaamd Tafalla. Het ligt iets verder weg, ongeveer acht kilometer. De weg er naartoe is een kiezelpad vol losse steentjes. Best eng omdat er ook hoogteverschillen zijn. Halverwege komen we er achter dat de accu’s van onze e-bikes bijna leeg zijn en de weg is nog lang.

20240201_134047

We twijfelen ook over de te fietsen route. Een wandelaar vertelt ons in rap Spaans waar we langs moeten. Als we blijven staan wijst hij ons een tunneltje waar hij doorheen gaat en zo de route verkort. Het is wel duidelijk dat wij daar met onze fietsen niet door kunnen. Hij demonstreert het ook nog even door er zelf diep gebogen en over een smal richeltje door te gaan. Dit is bedoeld als waterafvoer en niet als doorgaande weg. We besluiten om het risico van een lege accu niet te nemen. Er zitten een paar steile stukken in de weg terug en daar hebben we wel ondersteuning bij nodig dus we fietsen terug naar de camping.                                                                                               Bij de camper zit onze campingkat al geduldig op ons te wachten. “Zou er vandaag nog kans zijn op iets lekkers mauw ?”

20240201_150631

Jouw reactie