Een mooie fietstocht.

27 april 2023 - Holten, Nederland

Als we wakker worden is de hemel strakblauw en schijnt er een stralende zon. Koningsdag 2023. Afgelopen nacht is het erg koud geweest. Rond het vriespunt zelfs. Geert Jan heeft ergens vannacht het kacheltje erbij aangezet om de camper een beetje te verwarmen. Vandaag willen we de fietstocht maken die op een foldertje staat aangegeven dat we in 2020 hebben meegenomen van de receptie. De route heet “het onderduikers pad” en de lengte is op papier 33 kilometer. In de praktijk wordt het 40 kilometer en dat voel ik behoorlijk in de benen na afloop.

20230427_172313

Het is ideaal fietsweer, weinig wind en heerlijk zonnig. We nemen wat te eten mee voor onderweg en gaan op pad. De route gaat via knooppunten en die zetten we in de app die Geert Jan op zijn telefoon heeft. Zo krijgen we onderweg instructies en hoeven we niet telkens op zoek naar de bordjes, dat ging in het verleden nogal eens verkeerd met veel omrijden tot gevolg. De route gaat voor een deel over de Sallandse Heuvelrug en dat is een prachtig bosrijk natuurgebied. Bij de Holterberg en de Canadese begraafplaats zijn we al eens geweest dus daar fietsen we langs zonder te stoppen. Bij een uitkijkpunt moet ik natuurlijk naar boven om te genieten van het uitzicht. Geert Jan wacht wel even beneden.

20230427_114259

We komen in het bos langs een gedenkplaats waar in de oorlog door de Duitsers een aantal mensen is doodgeschoten. Niet ver van deze plek vandaan gaan we van de route af om te kijken bij een onderduikershol midden in de bossen. Hier hebben in de oorlog veel mensen zich verstopt voor de Duitsers. Engelse piloten, joden en andere onderduikers en nooit zijn ze verraden. Elke dag werd eten gebracht. Bijzonder dat dan zo dichtbij deze plek mensen zijn gefusilleerd. Goede kans dat de onderduikers de schoten hebben gehoord in hun schuilplaats.

20230427_12381620230427_12431820230427_124332

Onderweg langs de route zijn verschillende “rustpunten” meestal bij een boerderij of een vrijstaand huis. Als we zo’n rustpunt bij een oude molen tegenkomen stoppen we. Hier verkopen ze heerlijke ijsjes en er staan bankjes om te zitten. De molen is kort geleden opgeknapt denk ik want hij ziet er mooi uit. De wieken draaien in de wind en de vlag wappert vrolijk. Hier gelukkig zoals het hoort. Onderweg zien we ook nog steeds vlaggen op de kop hangen. Volkomen respectloos en irritant dat op Koningsdag en waarschijnlijk dus ook op 4 en 5 mei de vlag op de kop hangt.

20230427_140228

De fietsroute komt ook door Holten en daar zitten de terrassen op het pleintje vol met mensen en er klinkt vrolijke muziek. Bij de Coop halen we eten voor vanavond en dan rijden we terug naar de camper waar we nog een uurtje heerlijk in het zonnetje gaan zitten. Morgen gaan we richting Limburg.

20230427_15572820230427_155747

1. Dorien:
    28 april 2023
    Leuk dat we weer jullie avonturen kunnen lezen! Mooie foto van jou mam! en keurig het helmpje op zie ik😁
    Veel plezier daar, geniet ervan samen!😘