Mooiste dag.

3 mei 2023 - Val De Vesle, Frankrijk

Een strakblauwe lucht en een heerlijke zon van vanmorgen vroeg tot ver in de avond. Dit is wel de mooiste dag tot nu toe deze vakantie. In de middag twintig graden en morgen nog warmer. Eindelijk voelt het als voorjaar.

Screenshot_20230503-171925_Weather

Tegen elf uur gaan we lozen, water bijvullen enz. We gaan weer een stukje verder reizen. Het doel voor vandaag is een camping in Val De Vesle in de champagnestreek. Het is een rit van 114 kilometer grotendeels over vierbaanswegen, maar geen tolwegen tot nu toe. De camping die we hebben uitgezocht ligt op twintig fietskilometers van Reims. We hebben geen camping en ook geen camperplek kunnen vinden die dichter bij Reims ligt. Er zijn in Reims zelf twee gratis camperplekken zonder voorzieningen, maar de reviews geven aan dat er veel overlast is. Een gratis plek in een grote stad is overdag wel handig, maar voor een overnachting meestal te rumoerig en onveilig vinden wij. Onderweg weer veel glooiende landschappen met koolzaadvelden. Nog geen velden met wijnranken gezien. Wel veel kastelen in deze streek, soms gewoon tussen de industriegebieden in of tussen electriciteitsmasten. Er zijn er vast wel wat te koop. Verder stond er nog een wild zwijn langs de weg. Gelukkig stak hij niet over.

20230503_111837

20230503_112947

Het plaatsje Val De Vesle is heel klein en de camping ook. Een echte doorgangscamping tussen de landerijen met ongeveer vijftig plekken en één klein sanitairgebouw. Keurig onderhouden en schoon dat wel. We krijgen een mooie plek toegewezen en gaan lekker buiten zitten in de zon.

20230503_140940

In de namiddag wandelen we nog even het dorpje in om te kijken of er misschien een bushalte is. Er is niets. Alleen een oude kerk uit de twaalfde eeuw, maar die zit op slot en ziet er verwaarloosd uit en dat is erg jammer. Kapotte muren en kapotte ramen. Ik wandel de kleine naastgelegen begraafplaats nog even op. Ook daar ziet het er niet best uit. Jammer dat zo’n mooie oude kerk niet opgeknapt wordt. De kerkklok wordt nog wel geluid. Het voelt wat onveilig om zo dicht bij deze oude kerk te staan waar het cement vol scheuren zit dus we lopen gauw weer verder.

20230503_16222320230503_162506

Er is echt helemaal niets te doen in dit dorpje, geen winkel te bekennen. Vanuit een schuur wordt wat groente uit kassen verkocht en een kunstenaar maakt uit hoge stammen houten figuren die op mensen lijken. Helaas geen foto van gemaakt, maar ze zien er wel imposant uit en sommige zijn meters hoog. Een haan begint luidruchtig te kraaien en dat om half vijf. De tijd heeft hier stilgestaan.

20230503_162820