Een verdrietig begin van de dag.

3 oktober 2023 - Flocques, Frankrijk

De dag begint met een verdrietig bericht. We krijgen een appje van Stephan met de mededeling dat zijn vader afgelopen nacht rustig is ingeslapen. Zijn vader was de eerste voorganger van de Baptisten Gemeente Appingedam. Als contactpersoon krijgt Geert Jan dit bericht en omdat we op vakantie zijn geeft hij het door aan onze huidige voorganger. In de loop van de dag zal het bericht verder bekend gemaakt worden aan de gemeenteleden. We wisten dat hij ernstig ziek was en dat dit bericht er aan zat te komen, maar het is altijd weer een schok. We hebben een goede tijd met hem gehad en zullen hem missen. Hij kwam elk jaar nog preken.

Het weer ziet er vandaag helemaal anders uit dan gisteren. De temperatuur is gehalveerd en de wind verdriedubbeld zo ongeveer. Verder ben ik weer eens verkouden, dat is al de derde keer in een paar maanden tijd.

We maken vandaag weer een korte rit langs de kust. Het doel is opnieuw een nieuwe camperplek van Camping-CAR Park, deze ligt vlakbij het plaatsje Flocques en dat ligt tegen Le Treport aan waar we al eens met deze camper zijn geweest. Na een stuk tolweg rijden we verder op de D925 dat is een mooie route langs de kust. Om half twaalf zijn we er en er staan maar een paar campers. Het is een hele mooie camperplek op asfalt en met een bankje en een afvalbak en een klein grasveldje naast de camper. Inmiddels is de zon ook weer verschenen, maar het blijft hard waaien en de temperatuur is 17 graden.

De fietsen gaan van de camper en we fietsen naar Le Treport. Deze plaats ligt aan de krijtsteenkust en heeft een hoog en een laag gedeelte zoals zoveel plaatsen hier. Hoog is hier ook echt hoog en de weg naar beneden is heel erg steil. Ik ga liever lopen, maar Geert Jan laat zich naar beneden rollen.

20231003_124122

Eerst komen we uit bij een oude kerk en natuurlijk gaan we even binnen kijken. Er hangt een heel groot schilderij van de storm op het meer en er staat een paard in de kerk!?

20231003_12502220231003_12532620231003_125035

Door een poort hebben we uitzicht op de zee. Er gaat een steile trap helemaal naar beneden, maar wij zoeken een begaanbare fietsroute.

20231003_124433

Beneden aangekomen zien we dat ze bezig zijn om de draaimolen en de strandhuisjes af te breken. Het seizoen is afgelopen. Aan de boulevard zijn nog wat restaurants en winkels open. Verder is het plaatsje uitgestorven. Bij de bakker kopen we een heerlijke “croissant aux amandes” echt de lekkerste croissantjes die er zijn in Frankrijk. Op een bankje op het kiezelstrand eten we hem op.

20231003_130826

Hier zie je de enorme krijtsteenrotsen. Je kunt naar boven met een soort lift, maar dat gaan we deze keer niet doen.

20231003_131122

20231003_132414

Bij het strand vol stenen vind ik een hele mooie steen. Volgens kleinzoon Dorian is het een kwarts geode, die gaat mee naar huis natuurlijk. We kijken en fietsen nog wat rond langs de haven en over de boulevard en gaan dan terug naar onze camperplek en dat is nog een hele klim. Standje turbo en in de eerste versnelling fietsen we weer omhoog naar de kerk en dan verder door naar Flocques.

20231003_14042020231003_130443 20231003_130509

Bij de camper is het in de zon en uit de wind nog even lekker zitten. Aan het einde van de dag zijn er van de dertig plaatsen acht bezet. Deze plaats is nog niet zo bekend en ligt natuurlijk ook iets van de zee af. Wel lekker rustig zo.

1. Elly:
    4 oktober 2023
    Dank voor jouw prachtig verhaal.
    Fijn om het te lezen.
    Beterschap en door naar de volgende camperplek.
    Met Tijger gaat het goed, ze ligt bijna de hele dag, op de kokosmat , buiten.
  2. Dorien:
    4 oktober 2023
    Verdrietig nieuws, veel mooie herinneringen aan deze voorganger! Gecondoleerd en beterschap voor jou mam! Fijne dag vandaag, maak er weer iets moois van hè!😎🌞
  3. Dorien:
    4 oktober 2023
    En die Tijger boft maar met zo'n fijn vakantie adres! 😺