De omgeving verkennen.

25 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Vandaag gaan we op de fiets de omgeving verkennen. Er is hier in de buurt een splinternieuw mega winkelcentrum. Geopend in november vorig jaar. Het heet Family Parc. We fietsen er naartoe met de fietsnavigatie. De route loopt gedeeltelijk langs de zee en daar ligt een mooi fietspad langs. Aan deze kant van Benicarló zijn de stranden heel breed en hier liggen geen stenen, maar zand. Hoe kan dat eigenlijk? Waarom liggen hier geen stenen?

20240125_110940

Als we landinwaarts moeten, komen we op een slechte weg. Langs de weg staan veel half gesloopte oude huizen en soms is er een splinternieuw huis bij gebouwd. Dit gebied is volop in ontwikkeling. We zien hier veel landbouw. Boomgaarden vol sinaasappelbomen en ook heel veel velden met artisjokken. De planten waar deze groente aan groeit lijken op distels. Er zitten maar een paar artisjokken aan elke plant.

20240125_11164220240125_112201

Om bij het winkelcentrum te komen moeten we een stukje over een invoegstrook van een autoweg fietsen. De toegang voor fietsers moet zeker nog komen of zo. Het winkelcentrum is helemaal overdekt en de grootste winkel is een supermarkt die Family Cash heet en doet denken aan de Makro in Groningen. We wandelen door het winkelcentrum en kopen een nieuwe spiegel voor in de camper. Alles is hier echt splinternieuw en sommige delen worden nog verder ingericht. Er is een grote toilettengroep en meerdere terrassen om te zitten. Wij gaan ook even op een terrasje zitten en ik bestel koffie met iets lekkers. Het is nog een hele toer om duidelijk te maken dat ik een koffie met en een koffie zonder melk wil hebben. Uiteindelijk krijg ik een heel klein bekertje loeisterke koffie en een gewone met opgeschuimde melk. De kleine beker zal wel espresso zijn. Het is in ieder geval erg lekker. De kosten € 3,75 ik bedoel maar.                             Naast het winkelcentrum staat een mooi, nieuw huis. Wij denken dat de baas daar woont.

20240125_12580820240125_130926

Als we terug fietsen moeten we weer over de invoegstrook en nu ook nog tegen het verkeer in. Gelukkig is het niet druk, maar hier moeten ze heel snel een fatsoenlijk fietspad maken.

Terug bij zee fietsen we richting Peñiscola. (Geert Jan vindt het een lullige naam) Dit is een grote toeristische badplaats en dat is te zien. Een mooie boulevard en brede zandstranden zo ver het oog reikt. We fietsen zeker vijf kilometer langs het strand en langs enorme hotels en appartementsgebouwen. Er zijn nog een paar appartementen te koop. Ik stel me voor dat het hier in de zomer zwart ziet van de toeristen. Nu is het erg rustig. In de verte zien we de oude stad met het Middeleeuwse kasteel op een heuvel in zee liggen. Het is vast heel interessant om te bezoeken, maar het ligt hoog en dat wordt klimmen. Gaan we dus niet doen.

20240125_13571020240125_135031

We fietsen terug naar de camping en gaan in de relax stand.