Regen, regen, regen.

29 december 2023 - Fumay, Frankrijk

In januari en een deel van februari van dit jaar zijn wij op onze langste reis tot nu toe geweest. Deze prachtige reis heeft ons in Spanje en Portugal gebracht. In beide landen waren wij nog nooit geweest. Het reizen in de kille wintermaanden is ons zo goed bevallen dat we het nog een keer gaan doen. In Nederland is het al veel te lang nat en winderig herfstweer en de zon laat zich nauwelijks zien. Hoe anders was dat begin dit jaar in Spanje en Portugal. Vandaar dat wij op zoek gaan naar de zon. We hebben er veel zin in en vinden het leuk dat jullie weer met ons mee reizen via dit reisverslag. Onze poes Tijger is weer op haar favoriete logeeradres in Groningen en wordt aan alle kanten verwend door Elly dus daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken. Bedankt daarvoor Elly, zonder jou……nou ja je weet het wel.

Vanmorgen zijn we allebei al vroeg wakker en op tijd uit bed. Voor vandaag staat er een lange rit op het programma dus hoe vroeger we vertrekken hoe beter het is. Ik maak altijd een lijstje van de dingen die mee moeten, maar ook tot het laatst gebruikt worden zoals mijn elektrische tandenborstel, de extra kussentjes van Geert Jan, de koffie en koffiemelk, de i-pad, de telefoon en meer van dat soort dingen. Verder maak ik een lijstje van zaken die nog gedaan moeten worden voor vertrek zoals de planten water geven, ramen sluiten, stofzuigen en nog gauw even bij het sanitair langs met een doekje, verlichting op de timers, laatste afval in een zakje meenemen, kortom er is nog heel wat te doen vlak voor vertrek en het zijn niet de minst belangrijke zaken vind ik. Als laatste worden de auto en de camper omgewisseld op de oprit en zijn we klaar voor vertrek. Het is dan kwart voor negen en dat is lekker vroeg voor ons doen, meestal vertrekken we rond tien uur. Als we de koelkast op standje “gas” willen zetten gaat het controlelampje knipperen en de koelkast gaat niet aan. Dit is heel vervelend want standje “twaalf volt” heeft het de vorige keer al begeven. We besluiten de zaak nader te onderzoeken bij het pompstation in Meeden waar we gaan tanken. Daar staan we onder dak.

20231229_091437

Na het tanken probeert Geert Jan opnieuw de koelkast aan te krijgen, maar wat hij ook doet de koelkast blijft uit. Het diepvriesvak is behoorlijk vol en de koelkast ook. Met name voor de inhoud van het diepvriesvak is dit niet goed. We rijden toch verder, vroeger hebben we ons ook altijd gered zonder koel- en vrieskast immers en het is niet hoogzomer. Op een camperplek kan de boel gewoon op 220 volt dus het deurtje dichthouden en er het beste maar van hopen.

De door ons uitgezochte camperplek ligt in de Franse Ardennen vlak over de grens met België. Het plaatsje heet Fumay en het ligt aan de Maas. Het is 540 kilometer en het is slecht weer. Harde wind en heftige vlagerige regenbuien op de hele route. Vanaf Limburg volgt de route het traject van de Maas en af en toe rijden we er pal naast zoals in Luik. Bij mooi weer een prachtige route, maar met dit weer is er niet veel te zien van de mooie omgeving. De reis verloopt voorspoedig en om kwart over vier komen we aan op de camperplek en die ligt ook pal aan de oever van de Maas. Een hele mooie plek met 32 plaatsen die bijna allemaal bezet zijn ondanks het slechte weer.

Aangekomen zetten we snel de koelkast op stroom en inspecteren de inhoud van het vriesgedeelte. Het vlees is nog goed bevroren, maar het ijs is zacht geworden. Helaas er zit niets anders op. We moeten de hele beker wel leeg eten terwijl het nog een jaar houdbaar is onder ideale omstandigheden. Soms is het afzien.

20231229_184118

Morgen blijven we hier en gaan we de omgeving verkennen. De zon nog niet gevonden.

1. Arjen:
    29 december 2023
    eet smakelijk, elk ongelukje heeft een gelukje. Veel gelukjes toegewenst
  2. Tineke Kramer:
    30 december 2023
    Een hele goede reis samen op weg naar de ☀️en geniet ervan.
  3. Phia:
    30 december 2023
    Leuk om zo mee te reizen. We hebben ooit gekampeerd bij les Mazures. dat is vlak bij Fumay. Goede reis verder
  4. Jan van Heerde:
    Mooi verslag.
    Wat erg dat het ijs opgegeten moest worden ;-) Ik zou zeggen blijf genieten en op weg naar de zon. Zeker weten morgen al, want dan is het zondag.
    Veel plezier. groetjes Jan en Ria.