Weer verder richting Bretagne.

8 september 2025 - Formerie, Frankrijk

Het warme weer van afgelopen weekend heeft plaats gemaakt voor een koelere periode. De temperatuur is zeker tien graden gedaald. Het is vandaag twintig graden en wisselend bewolkt. Helemaal niet verkeerd. De reis van vandaag is 172 kilometer lang en we komen voor het eerst op tolwegen. Het tolkastje gaat dus weer voor het raam. Zo hoeven we niet te stoppen voor het betalen van de tol. Eerst gaan we tanken bij een goedkoop tankstation in Calais en dan gaan we de vierbaansweg op. Als we net lekker op weg zijn valt er een flinke regenbui. Die hadden we niet verwacht.

1000031827

Even later is het voorbij en breekt de zon weer door. De camper is mooi schoongespoeld. Het doel voor vandaag is het plaatsje Formerie. We zijn er vorig jaar op de terugreis geweest, dat was ook in september. Het landschap waar we doorheen rijden is prachtig, zeker als we de tolweg verlaten en de zon zich weer laat zien. Op tweebaanswegen zie je toch veel meer van het landschap.

1000031830

Een ander voordeel van binnenwegen is dat je soms langs een supermarkt komt, zoals nu. Het is een grote Lidl en daar gaan we boodschappen halen waaronder lekkere Pain au Chocolat en Reine Claude pruimen, de lekkerste wat mij betreft. We hebben thuis onder andere een Reine Claude pruimenboom, maar helaas komen er nog niet veel pruimen aan. De paar die er wel aan komen zijn heerlijk. Ze zijn veel zoeter dan de Reine Victoria, maar daar maak ik dan weer heerlijke jam van.

1000031835

Nadat we onze boodschappen hebben gedaan gaat de reis verder. We rijden met een gangetje van tachtig kilometer door het mooie landschap als we notabene ingehaald worden door een jongen op een brommer. Hij kijkt nog lachend achterom ook en komt bijna ten val op een slecht stuk weg. Je moet er toch niet aan denken dat hij vlak voor ons tegen de vlakte gaat. Verderop haalt hij in een bocht ook nog een vrachtwagen in. Ongelooflijk gevaarlijk zo’n zwaar opgevoerde bromfiets. Gelukkig gaat het goed en verderop slaat hij af.

10000318281000031829

Om één uur zijn we bij de camperplek. Er staat één camper, maar die vertrekt als wij een plekje hebben gezocht. Nadat we onze broodjes hebben opgegeten halen we de fietsen van de camper voor een rondje Formerie. Dit is een klein plaatsje met ongeveer 2000 inwoners. Er staan heel oude huisjes en er is een verlaten station. Verder is er niet veel te zien dus we zijn snel weer terug bij de camper. Naast ons is een Engelse camper gaan staan.

10000318341000031833

Vorig jaar waren hier zes camperplekken en nu zijn het er twaalf en er zijn twee hele grote picknicktafels geplaatst. Een landweggetje loopt vanaf de camperplek naar een bosje en daar is een plek met allemaal jeux de boules banen. Dat was er vorig jaar ook nog niet. Het ziet er allemaal keurig uit in ieder geval. We blijven hier één nacht.

Foto’s