Weer verhuizen.

28 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Een zondag vol verrassingen is het vandaag. Als we de deur opendoen zien we een bewolkte lucht. Dat klopt wel met de weersvoorspelling dus het is niet zo vreemd. Gisteren was er ook bewolking voorspeld, maar het is een zonovergoten dag geworden. Tja zo kan het natuurlijk niet elke dag zijn. Voor de o zo gezonde beweging gaan we vandaag een wandeling maken. Vanaf de camping lopen we door een stukje wildernis naar zee en over de steentjes richting het wandelpad. Daar is onze eerste stop bij de bankjes.

20240128_132112

We zijn van plan om het pad te wandelen tot het zandstrand. Onderweg gaan we regelmatig even op een bankje zitten om rond te kijken. Het is weer druk in de stad. Grote groepen mensen gaan naar binnen bij de diverse restaurants. Als we net onderweg zijn breekt de zon door. Dat scheelt een jas kun je wel zeggen. Op de route zijn nog een paar leuke plekjes die ik op de foto zet.

20240128_13464020240128_142341

Mooie plaatjes om later naar terug te kijken en herinneringen op te halen aan onze reis. Er is ook nog een muurschildering waar we nog geen foto van hebben gemaakt. Deze schildering is wel leuk om te zien, maar de stijl is iets minder verfijnd dan de andere twee vind ik.

20240128_143808

Als we bij het zandstrand zijn gekomen keren we weer om en beginnen we aan de terugtocht. Ook nu met rustpauzes op bankjes.

20240128_144051

Om half vier zijn we terug bij de camper en daar wacht ons een verrassing. Op de deur is een papier geplakt met daarop in het Engels het verzoek om ons onmiddellijk bij de receptie te melden. Op hetzelfde moment komt er een man naar ons toe lopen die zegt dat we op de plek staan die hij vanaf vandaag heeft gereserveerd. Hij spreekt Gronings grappig genoeg. We lopen naar de receptie en daar vertellen ze ons met het schaamrood op de kaken dat volgens hun systeem wij vandaag zouden vertrekken. Toen we hier aankwamen zijn we vrij vaag geweest over hoe lang we wilden blijven dus dat kan niet kloppen. Aan de andere kant hebben we hier wel rekening mee gehouden omdat we van iedereen hier horen dat ze van tevoren gereserveerd hebben. We gaan dus niet moeilijk doen en nemen genoegen met een andere plek. Dat hoeft pas morgen, maar wij gaan direct verhuizen. Geen probleem. Zo gebeurd. We krijgen weer twee gratis consumpties aangeboden.

Op onze nieuwe plek is een groepje mensen “jeu de boules” aan het spelen. Helaas moeten ze een andere plek zoeken. Als we op de nieuwe plek parkeren beginnen ze het Gronings volkslied “Van Lauwerszee tot Dollard tou” te zingen. Wat onze sticker niet al teweeg brengt. We gaan een gezellig praatje met het groepje maken. Een paar hebben hun roots in Groningen. Eentje zelfs in Tjamsweer.

Hierna gaan we naar het restaurant om deze keer wel ons gratis drankje te drinken. We bestellen er ook gelijk maar patat en kip nuggets bij. Als we er een poosje zitten komen de mensen die nu op onze vorige plek staan ook binnen voor hun gratis drankje. Als we ons eten op hebben loopt Geert Jan er naartoe voor een praatje. Uiteindelijk gaan we bij elkaar zitten en het wordt een gezellige boel. Zij trakteren op een rondje en dan trakteren wij ook op een rondje. Ze komen uit Emmen en hebben jaren een kleine camping gehad in Nieuw-Dordrecht. Die hebben ze verkocht en nu zijn ze met hun spiksplinternieuwe camper onderweg. De route door Frankrijk was een crime vanwege de blokkades van de boeren. Hopelijk zijn die voorbij als wij door Frankrijk moeten.

Al met al is het weer een bijzondere dag geweest in Spanje. Ik houd er van.

1. Elly:
    28 januari 2024
    Best grappig dat je overal landgenoten tegenkomt en zelfs uit Groningen.
    Een sportieve wandeldag en aan het einde van de dag gezellig een praatje maken en patat met kipnuggets eten.
    Niet omdat het moet maar omdat het kan.
    Lang leve de gepensioneerden.😂😂😂
  2. Arjen:
    28 januari 2024
    Lang leve de Groningers en Drenthenaren
  3. Jan de Jager:
    29 januari 2024
    Weer een mooie dag voor jullie en de Groningers en Emmenaren !
    Die muurschilderingen zijn verbazingwekkend want je moet veel moed hebben om op die enorme hoogte mooie (en langdurige) kunst te bedrijven ! Hoe zouden ze dat doen ? Zoals glazen wassers in een lange bak aan kabels van boven af ?

Wij worstelen ons hier door een zeer kwaadaardige Zomer heen die ons niet gauw genoeg voorbij kan zijn ! Helaas nog minimaal zes tot zeven weken te gaan. Op dit moment zijn nu ook de nachten even onder de 30 graden. Luchtvochtigheid tegen de 90%
  4. Ina Schenkel:
    29 januari 2024
    Volgens mij zetten ze gewoon een steiger neer om de afbeeldingen te maken. Beetje te benauwd daar bij jullie. Sterkte er mee.
  5. Anneke Holtrop:
    Van lauwerzee tot Spanje you 👍🌺