De Sallandse Heuvelrug deel 2.

3 maart 2024 - Haarle, Nederland

Vandaag beginnen we de dag met een lekker ontbijtje. Volgens de weersverwachting wordt het een droge, maar bewolkte dag. Niets is minder waar. Bijna de hele dag schijnt de zon en de temperatuur stijgt tot vijftien graden. Geweldig! Wat hebben we uitgezien naar dit weer. Om elf uur stappen we op de fiets voor het tweede deel van de knooppuntenroute over de Sallandse Heuvelrug. Het is veel drukker op de route dan gisteren. We komen ook veel mensen te paard tegen en zelfs een huifkar met twee prachtige paarden er voor.

1000009375

De route is weer heel erg mooi en afwisselend. Door de bossen, langs weilanden en boerderijen en over heuvels die vol met heideplanten staan. Dit is het grootste aaneengesloten heidegebied van Noord-Europa.

1000009384

We zien ook veel omgewaaide bomen. Ook hier zal het behoorlijk gestormd hebben de afgelopen maanden. Op een breed zandpad zien we een hert vlak voor ons oversteken. Ik heb een foto gemaakt, maar een beetje te laat dus het is een zoekplaatje geworden.

1000009383

Onderweg komen we ook een kinderboerderij tegen met een grote speeltuin erbij. Het parkeerterrein staat helemaal vol en het is een drukte van belang.

1000009376

In de weilanden lopen de schapen met hun lammetjes. Misschien zijn ze vandaag of gisteren voor het eerst naar buiten. In ieder geval maken ze een boel lawaai.

10000093771000009378

Na twintig kilometer fietsen komen we in het plaatsje Holten. We fietsen naar het ons bekende pleintje met de varkens. Hier liggen wel wat herinneringen.

1000009381

Door Holten gaat het verder de bossen weer in. Op een kruispunt van wegen gaan we op een bankje zitten. Van alle kanten komen hier fietsers langs. Hier fietsen ook veel mountainbikers langs. Er zijn verschillende speciale uitdagende routes voor hen in dit gebied, maar daar wagen wij ons niet aan.

1000009382

Na de pauze beginnen we aan de laatste tien kilometer van deze rit. De Sallandse heuvelrug is echt een aanrader. Het landschap is heel afwisselend. Op deze mooie zondag is het al druk met fietsers, paardrijders en wandelaars dus als de heide bloeit zal het wel file zijn op de paden.

10000093851000009386

Tegen drie uur zijn we weer op de camperplek. We hebben vandaag 34 kilometer gefietst en dat voelen we ook wel. Bij de camper zetten we de stoelen buiten en tot zonsondergang genieten we in het zonnetje van deze mooie dag.

1. Phia:
    3 maart 2024
    Prachtige omgeving en ideaal fietsweer. Bij mij bekend vanwege het Pieterpad.Veel plezier.
  2. Elly:
    4 maart 2024
    Fijn hè eindelijk mooi weer en dat merk je ,heel veel mensen trekken erop uit.
    Jullie treffen het en kunnen genieten van de mooie omgeving.

Jouw reactie