Op de fiets naar Reims.

4 mei 2023 - Val De Vesle, Frankrijk

We hebben deze camping uitgezocht omdat het op fietsafstand is van Reims. We willen de kathedraal en de basiliek graag bekijken. In de review hebben we gelezen dat er een fietspad langs het kanaal loopt van de camping tot in de stad. Om tien uur stappen we op de fiets. Accu vol, appels, water en bierworstjes mee en daar gaan we. Het weer is prachtig. Het wordt een zomerse dag. Het eerste stuk van de fietstocht gaat over landweggetjes en dan komt er een stuk door het bos en tussen koolzaadvelden door. Heel mooi, maar het pad is hier vreselijk. Een tractorpad vol stenen en kuilen. Dan een brug over en daar is het verharde fietspad langs het kanaal gelukkig. Na zo’n zes kilometer komen we langs Sillery en daar is een oorlogsbegraafplaats vol witte kruisen. Hier liggen 12.000 Franse militairen begraven. Slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. We laten het op deze vierde mei even op ons inwerken. Onvoorstelbaar en dit is maar één van de vele in deze omgeving.

20230504_10414720230504_10410220230504_104050

camera.svg

Na ruim een uur fietsen komen we aan in Reims. We parkeren onze fietsen pal voor de kathedraal en wandelen er heen. Van buiten is het een prachtig gebouw. Groot en toch sierlijk met onbeschrijfelijk mooi beeldhouwwerk bij de ingang. Ook van binnen is het mooi en vooral hoog en de ramen zijn schitterend. Ik heb veel foto’s gemaakt.

20230504_11462420230504_12181620230504_13183520230504_12170120230504_115339

Na dit bezoek lopen we naar een koffietentje voor koffie met iets lekkers. In de straat achter de kathedraal is een chique hotel en daarvoor staat een hele rij Ferrari’s. Die moeten natuurlijk op de foto. Er zal wel een soort toertocht of meeting zijn.

20230504_12213420230504_122217

Het koffietentje zit op de hoek van een kruispunt en de bussen en trams rijden af en aan. Soms zit er een verdwaalde auto tussen want auto’s mogen hier niet rijden.

20230504_123348

Ik ga nog even kijken bij het Palais Du Tau dat is een museum, maar het is gesloten vanwege een renovatie. We stappen weer op de fiets en gaan op zoek naar de basiliek Saint Remi. Na wat rondfietsen vinden we het grote gebouw. Heel anders dan de kathedraal en iets minder goed onderhouden, maar ook weer heel mooi. Prachtige Bijbelse taferelen in steen. Ook hier spreken de foto’s voor zich.

Na al deze indrukken stappen we weer op de fiets en rijden langs het kanaal weer richting camping. Onderweg kijken we nog bij een sluis waar een binnenschip maar net in past van lengte en breedte. Er is niet veel scheepvaart op dit kanaal. Twee binnenvaartschepen en twee jachten waarvan één helemaal uit Noorwegen. Verder niets.

20230504_16075820230504_161053

Om half vijf komen we op de camping aan. Het is weer een prachtige dag geweest en we hebben veel gezien. We zijn best moe van de lange fietstocht. Het is alles bij elkaar wel vijftig kilometer geworden. Lang leve de e-bike. Bij de camper gaan we nog even bijkomen in het zonnetje en we maken een lekker potje eten.

1. Elly:
    5 mei 2023
    Weer een mooi verslag. Elektrische fietsen zijn wel heel erg fijn als je lange afstanden fietst.
    Fijn dat jullie zo genieten.
    Pootje van Tijger!!!!
  2. Sandra:
    5 mei 2023
    Mooi foto's! Ik herinner me die kathedraal als heel indrukwekkend. Toen wij hem bezochten stroomde het van de regen, dat was niet zo best voor de foto's ;-)
  3. Ina Schenkel:
    5 mei 2023
    Wanneer ben jij in Reims geweest Sandra?
  4. Dorien:
    5 mei 2023
    Prachtige foto's! Soms vraag je je af hoe ze het allemaal gebouwd hebben, de mens is tot mooie dingen in staat!
    Zonnetje is er ook volop bij zie ik 😎
    Hier dikke onweersbuien en regen gehad, hopelijk blijft jullie dat bespaard😉
    Welterusten!
  5. Ina Schenkel:
    5 mei 2023
    Ken Follet heeft een boek geschreven dat heet De kathedraal. Het is een historische roman over de bouw van een kathedraal. Je mag hem wel van mij lenen. 800 pagina’s. Indrukwekkend.