Ganzen overal.

5 mei 2023 - Bray-sur-Somme, Frankrijk

Gisteren een zonovergoten dag en zomerse temperaturen en vandaag felle regenbuien en onweer. Het kan verkeren. Om tien uur vertrekken we van de camping voor een etappe van ongeveer 170 kilometer naar het noord-westen van Frankrijk. Eerst gaan we nog boodschappen doen bij de Lidl in Reims. Deze route gaat deels over tolwegen voor de eerste keer deze reis en we tikken gelijk een behoorlijk bedrag af namelijk € 16,30. We gaan weer een nachtje staan op een camperplek van Camping-CAR Park tenminste als er plek is. Gisteravond stonden de tien beschikbare plekken vol en als we op weg gaan zijn er nog twee plekken vrij. Een populaire plek dus in Bray sur Somme. Rond één uur komen we aan op de camperplek en er is nog een mooie plek in het hoekje vrij. Het staat nog lang niet vol. Maar waarschijnlijk zijn de plaatsen al gereserveerd want aan het eind van de dag is alles weer bezet. Bij aankomst worden we enthousiast begroet door een heleboel ganzen. Luid gakkend komen ze op ons af gewandeld.

20230505_125602

We geven ze niets te eten want dan staan ze de hele dag bij onze camper te schooien en het zijn er tientallen. Gelukkig zijn ze niet agressief ook al hebben ze jongen. We zien veel ganzenpaartjes met kuikens van nog heel klein tot al groter. Eigenlijk wel schattig. Eentje is wit en die is ook de brutaalste. Hij wil bijna binnenkomen.

20230505_184132IMG-20230505-WA0003

Bij het arriveren op deze plek breekt de zon door en wordt de lucht blauw dus ik doe een wasje en hang het aan het fietsenrek van de camper. Helaas betrekt de lucht al snel weer en begint het gigantisch te regenen en te onweren en het blijft de hele middag doorgaan. ‘s Avonds na het eten is het weer droog en we wandelen naar het dorpje Bray sur Somme waar de camperplek vlakbij is. Het is een klein plaatsje met een plein bij de kerk, een bakker, een kapper en een kleine supermarkt. Van dit soort dorpjes hebben we er al meer gezien. Net als in Nederland trekt de jeugd weg en blijven de oudjes achter. Langzaam loopt het dorp leeg en verpaupert de boel. Een mooie camperplek zorgt nog voor een beetje reuring en mooi is het hier wel. Het lijkt een beetje op de Biesbosch met al dat water en de eilandjes vol bomen en struiken. De meeste camperaars komen hier om te vissen zo te zien.

20230505_19104120230505_192921

Als we terug lopen naar de camperplek zien we dat de kleine gansjes onder moeders vleugels liggen terwijl vader alert blijft. Wij kijken in de camper op de televisie naar het jaarlijkse bevrijdingsdag concert in de grachten van Amsterdam. Zo komt er ook aan deze dag weer een einde.

20230505_19250820230505_214813

1. Tineke Kramer:
    6 mei 2023
    We genieten weer volop van jullie reisverhaal. Dank voor het delen. Veel plezier op de verdere reis. Groetjes Henk en Tineke
  2. Dorien:
    6 mei 2023
    Leuk verhaal en gezellig die ganzen!
    Ook hele leuke foto's, die gans die zo naar binnen kijkt, heel grappig maar die foto van pa is natuurlijk helemaal geweldig, knappe vent hoor!😉😂