Toch weer Frankrijk.

1 mei 2023 - Sedan, Frankrijk

Vandaag gaan we Zuid-Limburg weer verlaten. Het waren mooie dagen met redelijk weer en mooie fietstochten door een prachtig landschap. Na enig overleg gaan we vandaag toch naar Frankrijk. Er zijn een paar steden in Noord Frankrijk die we nog willen zien en we hebben nog anderhalve week vakantie dus dat moet lukken. De route door België gaat deels over vierbaanswegen en deels over heel slecht onderhouden tweebaanswegen. Het lijken soms wel de binnenwegen van Polen. Echt ongelofelijk. Gelukkig is er weinig vrachtverkeer, hebben vrachtwagenchauffeurs vrij op 1 mei ? Het lijkt er wel op.

We hebben een camperplek van Camping-CAR Park uitgezocht in de buurt van Reims, maar onderweg bedenken we ons en kiezen we een andere bestemming. We gaan naar Sedan, een plaats net over de grens in Frankrijk met een rijk verleden. Het ligt in de Ardennen en de grootste versterkte burcht van Europa staat hier en die willen we graag bekijken. Onderweg rijden we langs uitgestrekte velden bloeiend koolzaad.

20230501_14045720230501_140507

De camperplek in Sedan is ook van Camping-CAR Park en ligt aan de rivier de Maas die door dit stadje stroomt en hier de Meuse heet. Er staan al wat campers, maar er is nog plaats genoeg. Als we aankomen moeten we om een Duitse camper heen manoeuvreren die lelijk in de weg staat. Als we de camper geparkeerd hebben loop ik maar even naar de Duitsers toe want ze begrijpen zo te zien niets van het systeem. Het is ze net gelukt een kaart uit de automaat te krijgen. Dit is hun eerste dag in Frankrijk met zo te zien een huurcamper en ik leg even uit hoe het werkt met het kaartje en de toegang. Evengoed duurt het nog behoorlijk lang voor het hek opengaat voor hun camper. Alle begin is moeilijk, ook als het simpel is.

20230501_20073420230501_201459

Vandaag gaan we de stad nog niet in. De dag van de arbeid, 1 mei wordt hier nog in ere gehouden en alles is dicht, ook de supermarkten dus morgen gaan we de stad bekijken en boodschappen halen. Het weer leent zich ook niet echt voor een wandeling of fietstocht. Het regent af en toe behoorlijk. Hopelijk morgen iets beter weer. Vanaf de camperplek zien we de contouren van de stad.

20230501_20123020230501_201346(0)