En weer een stukje hoger.

2 mei 2024 - Esbjerg, Denemarken

Na drie dagen op het eiland Rømø gaan we nu weer naar het vasteland. Het zijn mooie dagen geweest met prachtig weer. Het uitchecken bij de automaat ging uiteindelijk helemaal goed. Het toiletbezoek is niet in rekening gebracht, de verbruikte stroom is nog wel extra berekend. Dat is iets wat hier in Denemarken kennelijk gebruikelijk is. Ook op de camping waar we nu neergestreken zijn hebben we een soort tussenstekker gekregen en daarop wordt het stroomgebruik bijgehouden. Bij vertrek lever je hem weer in en dan is precies te zien hoeveel stroom er verbruikt is. Op de eerste camping was vier kilowatt inbegrepen bij de prijs, geen idee hoe het hier geregeld is. Uiteindelijk is de camperplek op Rømø voor ons de duurste geworden waar we ooit hebben gestaan. Bijna dertig euro per nacht. Wat zal dat in het hoofdseizoen wel niet kosten. Evengoed een prachtige camperplek op een heel mooi eiland.

1000010548

Nu staan we op een camping ongeveer zes kilometer boven Esbjerg. Onderweg zijn we in Ribe naar de Lidl geweest om onze voorraden aan te vullen. Levensmiddelen zijn hier in Denemarken duurder dan in Nederland. Vooral vlees en groente vind ik duur. Daar staat tegenover dat je hier geen tol hoeft te betalen zoals in Frankrijk en de diesel is hier ongeveer net zo duur als in Nederland.

We zijn hier rond twaalf uur aangekomen en staan op een camperplek op de camping. Ook hier ziet alles er erg netjes uit en hier geen gedoe met codes of kaarten om te douchen of voor warm water. Vanmiddag zijn we op de fiets de omgeving gaan verkennen. Eerst zijn we naar een overdekt winkelcentrum gefietst. Het was er erg rustig, geen wonder met dit mooie weer. In het winkelcentrum was ook een soort dagbesteding en de bibliotheek met een kinderopvangplek. Midden in het dorp staat een vuurtoren, rare plek voor zo’n ding en geen idee waarom hij er staat, maar ik heb er een foto van gemaakt.

1000010549

Daarna zijn we uiteraard naar de zee gereden en die is hier nooit erg ver weg. Op een bankje hebben we het strandleven bekeken. Een groep mensen kwam net aanlopen gewapend met grote emmers. Ze gingen op het drooggevallen slib mosselen of oesters zoeken. Via de weg langs het strand zijn we daarna weer richting camping gefietst en daar hebben we nog een hele tijd lekker in de zon zitten lezen en relaxen. Zo hoort een vakantie te zijn.

1000010550

1. Phia:
    3 mei 2024
    De "vuurtoren" is waarschijnlijk een watertoren. Die zie je veel in Denemarken. Soms met een gezicht erop geschilderd. Inderdaad wel dure campings. Wij gingen wel naar campings van de SVR.
  2. Jan van Heerde:
    4 mei 2024
    'Bij vertrek lever je hem weer in en dan is precies te zien hoeveel stroom er verbruikt is.'
    Bij alle bungalows die je in DK huurt is dit ook het geval. Buiten de bungalow hangt de meter. Na afloop geef je de meterstand door en volgt er een afrekening. Je hebt dan al de borg voldaan. Groente is in de winkel inderdaad aan de prijzige kant. Tip: zoek eens een stalletje op langs de kant van de weg. Hier zijn vaak goede en goedkope producten te koop.
    Veel plezier en vooral mooi weer!

Jouw reactie