Zonnige zondag.

21 januari 2024 - Benicarló, Spanje

Wat een prachtige zonnige dag vandaag. De hele dag geen wolkje aan de lucht. Eerst gaan we de douches op deze camping testen. Ik kies voor een regendouche en zowaar, het kan dus wel, het water is heerlijk warm en de tijd is onbeperkt. Je verwacht het niet als je het sanitair ziet. Het oogt oud en gedateerd. Meevaller!

Hierna gaan we te voet richting de jachthaven van Benicarló. Dit is niet zo ver lopen. Ook hier zien we het grappige verkeersbord dat we onderweg ook al veel hebben gezien. Een waarschuwing voor loslopende koeien. Zelfs zo dicht bij zee komt dat kennelijk voor. Wij zijn nog geen koeien op de weg tegengekomen gelukkig.

20240121_130847

Langs de zee loopt een voetgangerspad waarlangs je naar het haventerrein kunt lopen. Geert Jan heeft een filmpje gemaakt die het goed laat zien. Hier zijn heel veel restaurantjes en bistro’s. De terrassen zitten goed vol op deze mooie zondag. Op de zijkant van een appartementen gebouw is een heel mooi portret geschilderd van een pijp rokende man. Echt kunstig. Verder de stad in zien we nog meer kunst op blinde muren.

20240121_132819

De jachthaven is best groot. Hij ligt vol met kleine en grotere jachten. Op zee hebben we nog maar één motorbootje gezien en een zeilboot. Het zal op het water toch wat te koud zijn en dan zit je liever op een terrasje met uitzicht op je boot denk ik.

20240121_133418

Tegenover de jachthaven is een kleine rommelmarkt waar we natuurlijk even gaan kijken. Altijd leuk. Geert Jan wil graag op de foto met een modern kunstwerk dus dat regelen we ook nog even en dan gaan we op zoek naar een leuk plekje om iets te eten.

20240121_13482120240121_135211

Nou die is gauw gevonden. Pal bij de jachthaven gaan we op een gezellig terras lekker in het zonnetje zitten. We eten kebab met frites en ik neem een plate met ook salade erbij. Het is heerlijk, maar veel te veel. We kijken met verwondering naar de enorme borden vol eten die de Spanjaarden om ons heen wegwerken. Ik heb één plate en die krijg ik niet eens op, maar om ons heen worden er twee of soms drie borden achter elkaar of tegelijk geserveerd. Waar laten ze het.

IMG-20240121-WA000920240121_141739

Na het eten wandelen we langs de zee langzaam terug richting camping. Op het strand pal aan zee is een gratis camperplek waar heel veel campers staan. Er staat zelfs een caravan bij. Dat mag hier kennelijk.

20240121_150055

Iets verderop op het kiezelstrand lopen zwerfkatten. Dat herinneren we ons nog van vorig jaar in Spanje en Portugal. Daar zag je ook veel zwerfkatten op de campings. Hier wonen ze dus op het strand en ze zien er goed uit. Er is zelfs een soort huisje voor ze gemaakt en er staat voer bij.

20240121_14551520240121_145638

Op de camping zitten de mensen te genieten in het zonnetje. Het wordt elke dag iets warmer deze week. Het bevalt ons hier wel. Er is van alles te zien op loopafstand. Morgen gaan we de omgeving verder verkennen op de fiets.

20240121_160032

1. Jan de Jager:
    22 januari 2024
    Mooi weer daar en dan bedoel ik ECHT mooi weer.
    Ik zie nog wel mensen gekleed in dikke jassen (beetje tot mijn verbazing) ??

Ik heb net dezelfde foto's gemaakt althans precies dezelfde lucht ........... vandaag met de luchtvochtigheid erbij gaan we naar 45 graden, en daar zitten we al bijna op (kwart over 1 in de middag).
    De locale Overheid waarschuwt vooral oudere mensen om binnen te blijven en geen domme dingen te doen want deze enorme hitte is absoluut meedogenloos.

Zou heel graag nu een ijskoud biertje willen delen met Geert Jan !!
    Ik zal in elk geval er een op drinken en Proost maar weer !
  2. Eilt:
    22 januari 2024
    Een heel verschil met ons grijze, natte en koude Nederland...
  3. Elly:
    22 januari 2024
    Wat een mooie foto’s vooral de muurschildering.Het weer ziet er met een strakblauwe lucht goed uit.
    Er zijn , zo te zien, veel mensen die het mooie weer opzoeken.
    Hier is het net herfst, storm Isha raasde over Nederland. Het is nu grijs en nat.
    Fijne dag gewenst. Groet Elly.