Sneeuw, heel veel sneeuw.

11 januari 2024 - La Seu d'Urgell, Spanje

De route die we vandaag hebben gereden is zonder meer spectaculair te noemen. We zijn dwars door en vooral over de Pyreneeën gekomen. Eerst hebben we de route even goed bestudeerd om een herhaling van rijden over te smalle weggetjes te voorkomen. De route is wel tweebaans maar in Frankrijk zijn het N wegen en die zijn goed. Ook in Spanje zien de wegen er breed genoeg uit dus we wagen het erop. Eerst moet er natuurlijk weer getankt worden, maar daarna rijden we vlot door. Om elf uur rijden we Spanje in.

20240111_110813

Er ligt sneeuw op de hellingen, maar de weg is schoon. Bij Vielha zou de route door een tunnel van 4,2 kilometer moeten gaan, maar helaas is de tunnel afgesloten en zo komt het dat we weer de bergen in gaan. We rijden over de C13 en gaan steeds hoger de bergen in. Hoe hoger we komen hoe meer sneeuw er ligt. Af en toe rijden we boven de wolken en schijnt de zon. We passeren verschillende kleine plaatsjes waar mensen lopen met ski's op de schouders. We zitten in wintersport gebieden. Hier en daar gaan gondels over de weg en we zien stoeltjesliften met skiërs. Het is een prachtig gezicht.

20240111_11503420240111_120500

De weg blijft gelukkig breed en met een middenstreep en er ligt geen sneeuw op. Als we heel hoog op een besneeuwde berg zijn stoppen we om foto’s te maken. We zitten op een hoogte van 2072 meter. Ook hier zijn stoeltjesliften en wordt geskied. Er zijn ook mensen die met een snowboard de helling afgaan.

20240111_12051120240111_12081520240111_120908

De route van vandaag is 289 kilometer, maar we doen er vijf uur over. Soms rijden we hooguit twintig kilometer want er zijn hele scherpe haarspeldbochten. Twee keer gaan we helemaal naar boven en weer naar beneden. Ik vind het geweldig en geniet volop van de prachtige omgeving. Voor Geert Jan is het een vermoeiende rit vanwege het voortdurend schakelen en remmen.

20240111_12193020240111_133421

Om half drie komen we aan op de camperplek van Camping-CAR park. Dit is één van de drie camperplekken in Spanje van deze club. In de avond zien vanuit de camper de zon prachtig ondergaan achter de bergen.

20240111_174704IMG-20240111-WA0000

1. Elly:
    11 januari 2024
    Prachtige foto’s.Nu in Spanje. Fijn om jullie zo te kunnen volgen.
    Ik geniet van de reisverslagen.
  2. Eilt:
    11 januari 2024
    Mooie omgeving. Sneeuw in Spanje klinkt als een ongewone combi. Geniet van jullie reis! Prachtig om het zo te kunnen volgen.

Hier is inmiddels alle sneeuw ongeveer weg maar voor volgende week schijnt er (misschien) een flinke laag te gaan vallen - moet het nog zien.
  3. Anneke Holtrop:
    Weer prachtig 💐
  4. Jan de Jager:
    12 januari 2024
    Nou begrijp ik die dikke jassen in Lourdes veel beter. Ik dacht dat het een graad of 10, 15 was maar dat kan natuurlijk nooit samen gaan met sneeuw !
    Ik neem aan dat de camper handgeschakeld is ? Lijkt mij ook behoorlijk vermoeiend.