Fietsen naar Lourdes.

10 januari 2024 - Agos-Vidalos, Frankrijk

Eén van de doelen van deze reis is het bezoeken van het bedevaartsoord Lourdes. Vorig jaar is het er niet van gekomen, maar na een vierdelig programma over Lourdes op de televisie wilde ik het deze reis echt zien. Vanaf de Camperplek waar wij staan is het op de fiets dertien kilometer en dat is te doen. Er loopt een mooi fietspad langs de route van een oude spoorlijn naar de stad. Dit fietspad met nog oude elementen van de spoorlijn loopt deels langs de wild stromende rivier de Gave.

20240110_11362120240110_113345

Het fietspad is niet druk en onderweg komen we langs weides met koeien die bellen omhebben net als in Oostenrijk en we zien drie ezeltjes die net hooi hebben gekregen.

20240110_115916

In Lourdes is het even zoeken naar de grot. De stad oogt als een toeristische trekpleister buiten het hoogseizoen. Overal zijn de luiken gesloten en dat ziet er niet aantrekkelijk uit. Van april tot oktober is het hier superdruk met pelgrims en bedevaartgangers, miljoenen per jaar. Met bussen vol komen ze de grot bezoeken waar Maria zou zijn verschenen aan de eenvoudige Bernadette en dat in totaal achttien keer. Rondom de grot van Massabielle, waar in 1858 de verschijningen plaatsvonden is, zoals dat altijd met zulke plekken gaat, een gigantisch heiligdom ontstaan met basilieken en beelden en een kruisgang en bovenal souvenirwinkels. Ook is er een bron waar iedereen het geneeskrachtige water kan tappen waaraan diverse wonderbaarlijke genezingen worden toegeschreven. Gedocumenteerd en al zijn er van de 7000 gemelde onverklaarbare genezingen 70 officieel erkend. Hoe het met de Heilige Bernadette is afgelopen is te vinden op google voor de geïnteresseerde lezer.

20240110_12410220240110_12480720240110_12420920240110_124837

Over de boulevard lopen we eerst naar de Rozenkransbasiliek. Dit is één van de drie basilieken die boven en achter elkaar gebouwd zijn. De Rozenkransbasiliek is prachtig en de afbeeldingen zijn allemaal uit mozaïek stenen opgebouwd.

20240110_12555820240110_12535420240110_12540620240110_12551620240110_130220

Hierna gaan we naar de grot waar het allemaal is begonnen. Hier liggen mensen geknield te bidden en er is een boom van brandende kaarsen. De pelgrims lopen langs de rots waarachter Bernadette de bron ontdekte en raken met hun hand de rotsen aan.

20240110_13134620240110_130907

Iets verderop zijn allemaal waterkranen en daar kun je het bronwater tappen. Ik koop een klein flesje en vul het met bronwater. Het flesje met een afbeelding van de rots kost twee euro, maar omdat onze pinpas niet werkt heb ik het gratis meegenomen. Dat wordt me vast wel vergeven op deze plek, overmacht.

Hierna gaan we de trappen op naar de crypte en dat is een kerk waar absolute stilte heerst en de aanwezige bezoekers zijn echt aan het bidden. Je loopt naar deze kapel door een gang vol tegeltjes met bedankjes van mensen uit de hele wereld. De crypte is gebouwd pal boven de grot van de verschijningen. Daarboven is dan nog een overkoepelende basiliek, die weer heel mooi is.

20240110_13320220240110_134352

We zijn niet katholiek, maar evengoed vind ik het al met al een indrukwekkend gebeuren en ik ben blij dat we dit bezoek aan Lourdes hebben doorgezet. Ik heb twee filmpjes gemaakt. Eén van het vooraanzicht van de Rozenkransbasiliek en de tweede van het interieur. Je kunt ze vinden onder Video’s.

Na al deze indrukken wordt het tijd om wat te eten en na even zoeken vinden we een bistro die wel open is en daar eet ik een heerlijke cheeseburger met verse frieten, de lekkerste burger die ik ooit heb gehad met ook heerlijke ambachtelijke frieten.

Daarna gaan we weer op de fiets op weg naar de camper. Onderweg begint het te regenen en we komen kletsnat aan bij de camper. Het is het allemaal waard geweest. Rondom de bergen komen de mistflarden naar beneden en dat ziet er mooi uit. Het was een gedenkwaardige dag.

20240110_171239

1. Jan de Jager:
    10 januari 2024
    Wat een interessante plaats ! Ik ben vroeger maar tweemaal in Frankrijk geweest en dan alleen nog Parijs. Prima foto's !

Goede en veilige reis verder !
  2. Jan van Heerde:
    11 januari 2024
    Indrukwekkend! Genieten.
    Veel plezier en een goede reis verder.