Zondag 5 februari. Weer in Bretagne.

5 februari 2023 - Rennes, Frankrijk

Als ik dit dagboek schrijf begin ik altijd met het opschrijven van de dag van de week en de datum. In vakantietijd weet je soms niet meer welke dag het is en dat voorkom ik hiermee. Vandaag is het dus zondag en dat is trouwens wel te merken als je onderweg bent met de camper. Op zondag rijden er haast geen vrachtwagens en dat valt direct op omdat het een stuk rustiger is op de weg. De camperplek van afgelopen nacht ligt vlak aan de vierbaansweg en dat is handig als je grote afstanden wilt afleggen. Vandaag gaan we 330 kilometer rijden. We gaan terug naar Bretagne en zijn op weg naar de stadscamping van Rennes. Rennes is de hoofdstad van Bretagne. Op een stadscamping hebben we nog niet eerder gestaan. Er zijn niet veel campings het hele jaar open in Frankrijk. Het is zelfs zo dat veel campings al begin september weer dicht gaan weten we uit ervaring. Deze camping is de enige in deze omgeving en op onze route die open is en het is ook nog een ACSI-camping. Als je lid bent van de Nederlandse Kampeerauto Club, de NKC, ben je ook lid van ACSI en dat betekent dat je op aangesloten campings met soms behoorlijke kortingen kunt overnachten in het voor- en naseizoen. Onze voorkeur gaat daarom dus altijd uit naar een ACSI camping als we niet op een camperplek gaan staan.

Om half drie komen we aan op de camping. De reis is weer zeer voorspoedig geweest. Halverwege hebben we even gepauzeerd op een aire. Op tolwegen is dat altijd goed geregeld. Er zijn toiletten en picknicktafels en vaak ook wel een restaurant. Dat mag ook wel want rijden op tolwegen is een dure grap. Gisteren hebben we € 21,00 betaald en vandaag € 29,50 terwijl de weg door Bretagne tolvrij is.

De camping is klein, maar erg netjes. Er staan al tien campers als we aankomen. Bij de receptie krijgen we informatie over de faciliteiten. We moeten € 15,00 borg betalen voor een sleutel van het toiletgebouw en er wordt ons op het hart gedrukt de deur altijd achter ons op slot te doen als we er gebruik van maken. En inderdaad, als ik wil gaan douchen is er binnen al iemand aan het douchen en de deur is op slot. Het zal wel te maken hebben met rondzwervende mensen die ook wel eens willen douchen. Op het informatieformulier dat we krijgen bij de receptie staat beschreven wat we moeten doen bij een aardbeving en wat we moeten doen bij een storm. Volgens de informatie komen beide hier wel voor. Nou die storm hebben we hier in het verleden al wel eens meegemaakt en aardbevingen zijn ook niet nieuw voor ons als Groningers.

20230205_194811

Vandaag is de zon met ons meegereisd naar Bretagne. We gaan proberen hem over te halen mee naar Nederland te gaan de komende week.

20230205_155553

1. Elly:
    5 februari 2023
    Elke dag een stukje dichterbij thuis.
    Ik zal de reisverslagen missen Ina!!