Vrijdag 13 januari. De stad in.

13 januari 2023 - Vilanova i la Geltrú, Spanje

Vandaag willen we de stad Vilanova i la Geltru gaan verkennen. Voordat we vertrekken op de fiets ga ik langs bij de receptie om ons verblijf op deze camping te verlengen met vier nachten. We willen met de bus naar Barcelona, maar niet in het weekend. We zijn van plan om maandag en eventueel ook nog dinsdag met de bus naar Barcelona te gaan.

20230113_112017

Vandaag dus de nabijgelegen stad bekijken. Eerst gaan we op zoek naar Al Campo dat is een hele grote Spaanse supermarkt met de laagste prijzen. Als we hem vinden staat het parkeerterrein overvol en het is heel druk in de winkel. De eerste gangpaden staan vol met allemaal producten die één euro kosten. Van het meeste hebben we geen idee wat het is. We dwalen wel een uur door deze winkel en kopen alleen een paar lekkere broodjes en gember voor de thee. Onze fietsen staan voor de winkel in een rek samen met één andere fiets. Er is ook een rek voor scooters en dat staat vol en er is een rek voor elektrische steps die je hier ook veel ziet. Er zijn ook verkeersborden waar steps op staan. Hier zijn ze dus niet verboden. Je ziet hier erg weinig mensen fietsen. Er zijn ook weinig fietspaden. In de oude stad zelf zijn er veel hele smalle straatjes die ook nog eens vol geparkeerde auto’s staan. Er rijden veel scooters. De bestrating bestaat vaak uit tegels die er heel glad uit zien. Soms zijn ze in mooie patronen gelegd, dat dan weer wel. Af en toe stuiten we op een mooi pleintje met palmbomen waar we even op een bankje gaan zitten.

20230113_13511820230113_13491420230113_134615

Er zijn ook verschillende kerken en een toren. We zijn er niet in geweest, het leek allemaal afgesloten behalve het gemeentehuis, maar daar hadden we niets te zoeken.

20230113_13594020230113_135914

In de hele grote jachthaven liggen honderden boten afgemeerd. Het is heel rustig op de boulevards langs de haven, dat zal in het weekend wel anders zijn. Op een bankje bij de jachthaven eten we ons broodje en drinken wat.

20230113_13303520230113_133020

We lopen en fietsen door een hele lange winkelstraat en langs een markt. Er zijn overal veel mensen op straat. Tenslotte gaan we boodschappen doen bij de Lidl voor het weekend en om half vier zijn we weer op de camping. De buurman komt even een praatje maken. Zij gaan zondag verder naar het zuiden. Het is daar nog warmer dan hier en daar blijven ze dan een maand op een camping waar heel veel Nederlanders ieder jaar overwinteren.

1. Tineke Kramer:
    13 januari 2023
    Best snel gedaan Ina. Mooie foto’s van onderweg. We genieten dagelijks van jullie belevenissen. Veel plezier in Barcelona.
  2. Elly:
    13 januari 2023
    Weer een mooi verslag. Zo te zien op de foto’s is het erg rustig.
    Mooi weer en vooral zonnig. Het contrast met hier is erg groot.
    Fijn dat jullie genieten.