Vrijdag 20 januari. Het binnenland in.

20 januari 2023 - Aranjuez, Spanje

We hebben vandaag het kustgebied en dus de Middellandse Zee verlaten. Daarmee verlaten we ook de hordes Nederlanders die hier overwinteren met hun caravan of camper. Als je de afwas doet sta je zo met vier Nederlanders op een rij. Niet echt waar wij van houden.

In twee dagen willen we naar Portugal rijden. In 2018 wilden we met onze vorige camper al naar Portugal. Dat was het jaar waarin we onze zaak verkochten. Als overgang naar een totaal ander leven hebben we toen een  lange reis met de camper gemaakt in november en december. Portugal hebben we niet gehaald. We zijn gestrand in Biarritz en daar is het ook heel mooi.

Nu gaan we dus naar Portugal is de bedoeling en de eerste etappe er naartoe zit er op. We staan op een camping in Aranjuez. Dat is een stad die veertig kilometer onder Madrid ligt.

Op alle campings in Spanje lopen zwerfkatten rond en hier is het niet anders. In Nederland willen ze alle katten verplicht laten chippen en dat is een goed idee. Moeten ze hier ook maar mee beginnen. Er staat een treintje op de camping, die zal in het hoofdseizoen wel naar de stad rijden met campinggasten.

20230120_16434820230120_164319

De reis van ongeveer 345 kilometer hier naartoe is voorspoedig gegaan. Het grootste stuk van de route gaat over de Autovia del Este en is vierbaans. De weg gaat door een afwisselend landschap met heel veel wijnstreken. Soms is de omgeving groen en dan weer lijkt het wel een woestijn. Er zijn hoge bergen van witte of okerkleurige stenen. We komen ook langs een stuwmeer. Langs de hele route ligt een spoorbaan en af en toe worden we ingehaald door een hele snelle trein. Je hebt hier tot onze verbazing echt om de twintig kilometer een tankstation met restaurant.  We genieten onderweg van de mooie landschappen en vergezichten.

20230120_11035120230120_11030120230120_110345

De laatste kilometers naar de camping zijn zoals gewoonlijk weer tenenkrommend, voor mij tenminste. Dwars door de drukke stad, waar net alle scholen uitkomen en overal auto’s staan van mensen die hun kinderen komen halen. De camping is moeilijk te vinden. De navigatie en Google komen er niet goed uit. Gelukkig zien we net op tijd een bord met daarop een caravan. Langs een paleis met allemaal tuinen en parken er omheen komen we op een rustig gedeelte en op de goede weg naar de camping. Er is ruimte zat en we zoeken een mooi plekje in de zon uit. Om drie uur zitten we lekker in het zonnetje bij te komen van de lange rit. Morgen gaan we dat paleis maar eens bekijken en de rest van de stad.

1. Elly:
    20 januari 2023
    Jullie treffen het met alles. Mooi weer, prachtige omgeving en niet extreem veel vakantiegangers. Morgen “ on tour”.Alvast een fijne dag gewenst.
  2. Ina Schenkel:
    20 januari 2023
    Dankjewel. Jij ook een fijne dag.
  3. Lisette van der Veen:
    21 januari 2023
    Hallo overburen,
    Wat al een belevenissen haha! Geweldig om samen zo'n reis te maken.
    Leuk te lezen hoe het gaat en mooie foto's.
    Heel veel plezier verder en Portugal vonden wij ook erg mooi.
    Gaat vast genieten worden!