Zondag 22 januari. Een koninklijk paleis.

22 januari 2023 - Aranjuez, Spanje

Na een koude nacht is de hemel weer strakblauw en staat de zon stralend aan de hemel. Een mooie dag om ons beddengoed eens goed te luchten en de camper aan te vegen. Spanje is een stoffig land. Als ik de badlakens was is het water na drie keer spoelen nog zandkleurig. Eerst dacht ik dat het zo uit de kraan komt, maar dat is niet zo. We drinken hier trouwens niet uit de kraan. Bij de supermarkt halen we flessen drinkwater. Het kraanwater smaakt hier naar chloor net als in Zuid Frankrijk en dat vinden we niet lekker.

Vanmiddag zijn we op de fiets naar de bezienswaardigheden van Aranjuez gereden. Eerst naar het enorme park dat achter de camping ligt. Het is helemaal omgeven door een hekwerk en hoort bij een kasteel dat aan de Taag ligt. Bij de ingangen staan mooie zuilen. Als we met onze fietsen naar binnen willen worden we tegengehouden door bewakers. We mogen er met de fiets niet in. Ook niet als we er mee aan de hand lopen. Dan maar niet. We fietsen een eind langs het hek en keren dan terug.

20230122_14404120230122_145243

De volgende bezienswaardigheid is het koninklijke paleis. Vroeger het zomerverblijf van de Spaanse koningen in de tijd van Philips de Tweede. Ook hier weer prachtige zuilen bij de entree. We wandelen met de fiets aan de hand door de tuin richting het paleis. Overal zijn fonteinen met beeldengroepen erin. De meeste fonteinen staan droog, waarschijnlijk vanwege de winter. Er zijn perken vol met bloeiende viooltjes.

20230122_15091720230122_15132520230122_15153920230122_151608

Als we bij het paleis aankomen worden we weer tegengehouden door beveiligers.We mogen er met de fietsen niet lopen. Op mijn vraag waar we onze fietsen dan kunnen stallen wordt niet gereageerd. We moeten uit de tuin. Braaf gaan we via een zijgang naar een andere kant van het paleis waar een enorm plein is met zuilengangen. Als we hier weer op de fiets stappen worden we opnieuw tegengehouden. Nu moeten we afstappen, maar we mogen wel met de fiets aan de hand verder lopen. De aanhouder wint.

20230122_15292820230122_153531

Uiteindelijk komen we aan de voorkant van het paleis. Het is een prachtig gebouw en het geheel is enorm met alle tuinen en pleinen er omheen. Zelfs de lantaarnpalen zijn mooi en oud.

20230122_15261120230122_152417(0)20230122_152624

Buiten de hekken gaat het nog even door met een wel werkende prachtige fontein en een groot plein waar nog meer mooie gebouwen staan.

20230122_15404520230122_154107

Het is zondagmiddag en overal gezellig druk. Hele families staan om half vier nog in de rij om een kaartje te kopen en het paleis van binnen te bekijken. Wij fietsen terug naar de camper en zitten nog lekker even in de zon. Spanje is geen fietsland zoals Nederland. Bijna nergens kun je je fiets fatsoenlijk parkeren en fietspaden zijn een uitzondering. We zien ook niet veel andere fietsers, hooguit wat wielrenners.

Op de camping zijn vanmiddag veel Engelsen neergestreken met supergrote caravans. Ze zullen wel op weg zijn naar de warme kust om te overwinteren.

1. Eilt:
    Mooie foto's!
  2. Ina Schenkel:
    22 januari 2023
    Gewoon met mijn telefoon gemaakt!
  3. Tineke Kramer:
    22 januari 2023
    Bedankt weer voor de mooie verhalen en foto’s van de afgelopen dagen. Goede voortzetting van de reis.
  4. Ina Schenkel:
    Dankjewel.