Maandag 16 januari. Naar Barcelona.

16 januari 2023 - Vilanova i la Geltrú, Spanje

Voor het eerst deze vakantie de wekker gezet. Om acht uur staan we op. We gaan met de bus naar Barcelona. We nemen de bus van 9.35 uur. In eerste instantie staan we bij de verkeerde bushalte. Gelukkig zijn we van het vragen, vragen, vragen en corrigeren we dit net op tijd. De reis kost € 5,75 per persoon enkele reis en we doen er ruim een uur over. Er zijn voor Barcelona tolpoortjes dus ze hebben het niet helemaal afgeschaft. Na de tolpoortjes rijden we in een politiefuik en dat zorgt voor een file en oponthoud. Er is heel veel politie en ze zijn zwaar bewapend. Er zijn ook honden en een militair met zo’n spijkermat die je voor een auto kunt gooien. Beetje intimiderend allemaal, maar we mogen doorrijden.

In Barcelona worden we afgezet bij een Starbucks, goed onthouden zegt de chauffeur nog. Hier moet je ook weer instappen voor de terugreis. Ze wijst ons nog even de weg naar La Rambla en dan zijn we op ons zelf aangewezen. Na tien minuten lopen en nog even vragen aan een agent komen we op Placa Catalunya. Vanaf daar begint de beroemdste straat van Barcelona. Het is er voor een maandag best druk.

IMG-20230116-WA000020230116_110527

We wandelen richting de haven. Onderweg zijn er allemaal zijstraten waar van alles te zien is. Voor de kathedraal moeten we ook een zijstraat in. In dit straatje is een Johan Cruyff winkel. Ze zijn hem nog steeds niet vergeten hier.

20230116_12012220230116_115859

Na nog wat links en rechts komen we bij de kathedraal. Hij staat deels in de steigers helaas. Om hem van binnen te bekijken moet je een kaartje kopen. We gaan in de rij staan en komen langs de beveiligers zonder dat mijn tas doorzocht wordt. Anderen hebben minder geluk.

20230116_120707

De kathedraal is van binnen prachtig. Je kunt eindeloos veel foto’s maken, maar de grootsheid en de details komen nooit goed tot hun recht als je het niet met eigen ogen ziet. In de binnentuin van de kathedraal wonen dertien ganzen. Die zijn er al eeuwen en verwijzen naar een heilige martelares  die op dertienjarige leeftijd is gestorven. Het zullen inmiddels wel nazaten van de eerste ganzen zijn lijkt mij. De schatkamer van de kathedraal is ook opengesteld en daar gaan we de kostbaarheden ook bekijken natuurlijk. Hier mag niet gefotografeerd worden. Helaas is de lift buiten werking, anders hadden we vanaf de toren over de stad kunnen kijken.

20230116_12452520230116_21022820230116_12520320230116_12373120230116_12371220230116_130426

Na enig zoekwerk vinden we La Rambla terug en vervolgen we onze wandeling naar beneden. Daar staat de hoge zuil met daarop het standbeeld van Columbus.

20230116_134027

Hier kopen we kaartjes voor de Barcelona Bus Turistic. Voor 65-Plussers kosten ze € 25,00 per persoon. Je kunt twee routes rijden langs alle highlights en overal in- en uitstappen. We starten op de rode route en stappen op de Placa Catalunya over op de blauwe route. Onderweg zien we veel mooie door Gaudi ontworpen gebouwen. Het hoogtepunt is natuurlijk de Sagrada Familia. Tja hoe moet je die nou beschrijven. Het is gewoon adembenemend mooi en rijk versierd aan alle kanten. Er staan nog steeds hoge kranen en er wordt nog steeds aan doorgewerkt. We lopen er een rondje omheen, maar gaan niet naar binnen. Kaarten hiervoor moet je van tevoren bestellen en het lijkt me veel klimwerk. Dat bekijken we dus maar in een boek.

20230116_15142420230116_15231520230116_15244020230116_152913

De tour gaat verder de hele stad door. Ook langs het stadion van de voetbalclub van Barcelona. Wij stappen verder nergens meer uit. We hebben dat wat op onze lijst staat kunnen bekijken en zijn al behoorlijk moe van al het geloop.

20230116_210302

Onderweg hebben we hier en daar wat gegeten en gedronken en we willen graag met de bus van 17.20 uur terug naar de camping. Als we op Google Maps Starbucks intikken blijken er in Barcelona wel tien te zijn en dat is niet best. We zijn verdwaald en missen dus de bus. Na lang puzzelen en zoeken vinden we eindelijk zo rond half zeven de goede Starbucks. Puff, dat was wel even spannend. Terwijl we op de laatste bus wachten gaan we nog even ergens wat eten en we kopen een beker koffie bij de bewuste Starbucks. Om 19.20 uur komt de bus er aan gelukkig. We zijn weer de enige passagiers, net als op de heenreis. Tegen half negen zijn we terug bij de camper. We zijn behoorlijk moe. Morgen maar even bijkomen van alle indrukken en avonturen. Nog een dag naar Barcelona gaan we niet trekken hoe mooi het ook is.

1. Elly:
    17 januari 2023
    Veel indrukken gisteren. Begrijpelijk dat jullie nu rustig aandoen.
    De foto’s zijn weer prachtig.
    Rustig aan en vooral genieten en bijkomen.
  2. Dorien:
    17 januari 2023
    Wat een prachtige foto's!
    Pa vast blij dat de lift buiten werking was, vast erg hoog die toren😅