Bekend terrein.

8 januari 2024 - Montech, Frankrijk

Ook vandaag gaan we weer een stuk rijden. Met dit soort afstanden wil de tank van de camper wel leeg. Om te tanken zoeken we altijd via een app de goedkoopste pomp op de route. Deze keer is dat in Limoges bij een gigantische E.Leclerc supermarkt. Het is een behoorlijke puzzel om bij de pomp te komen en het is er idioot druk op de maandagmorgen. Niet gewoon. De diesel kost hier 1,664 per liter en dat scheelt meer dan dertig cent met de pompen langs de snelweg.

De route van vandaag is 270 kilometer over tolwegen en andere vierbaanswegen dus we hebben geen haast. Natuurlijk kunnen we de verleiding niet weerstaan om even bij de E.Leclerc naar binnen te gaan en rond te neuzen. Het parkeerterrein staat helemaal vol en er is ook nog een overdekt parkeerterrein dat er vol uitziet. En dan hebben we het over iets in de orde van grootte van de parkeergelegenheid bij de Ikea in Groningen en misschien nog wel groter. Binnen zijn allerlei winkels zoals een opticien, een wasserette, een chocolaterie, een fietsenwinkel, een sportzaak, een game-shop en nog meer. En dan de supermarkt zelf, nou dat is iets als de Makro. Alles is er te koop. Met roltrappen gaan de klanten met hun volle karren naar de parkeergarage.

20240108_103850

De versafdelingen zijn hier mega groot en overal zijn de klanten druk aan het inkopen. Maandagmorgen hè. Geert Jan vermaakt zich bij de elektronica en ik ga natuurlijk kijken bij de brood- en gebakafdeling. Wat een keuze. Die Fransen houden echt van gebak en lekkere broodjes. Nou ik ook.

20240108_104541

Na al dit moois gaan we weer verder op de route. We rijden door de prachtige Dordogne met mooie heuvels en valleien. De plaats waar we naartoe gaan heet Montech. Als we bijna bij de camperplek zijn zien we een Lidl. Daar zijn we nog niet geweest deze reis dus we stoppen ook hier om even rond te kijken. Als we weer instappen en onze omgeving eens goed bekijken realiseren we ons dat we hier eerder zijn geweest. Op weg naar de camperplek weten we het zeker. Hier hebben we vorig jaar in januari ook gestaan. Als ik het opzoek in het reisverslag blijken we zelfs op precies dezelfde datum vorig jaar hier te hebben overnacht. Grappig is dat.

Het is vandaag droog en behoorlijk koud, net als in Nederland. Geert Jan heeft bij de E.Leclerc een nieuw kacheltje voor in de camper gekocht. Eentje met wat meer vermogen dan de oude en dat is te merken. Het is al snel behaaglijk warm in ons huisje op wielen. ‘s Avond kijken we via de zender B(este) V(an) N(ederland) naar de nieuwe aflevering van De slimste mens.

20240108_194813

1. Anneke Holtrop:
    8 januari 2024
    Heerlijk die joekels van winkels, 🌺
  2. Arjen:
    8 januari 2024
    ook zo koud dus bij jullie? lekker dat kacheltje. Succes
  3. Elly:
    8 januari 2024
    De keuze is reuze. Gigantisch groot. Behaaglijk warm in de camper is erg fijn.
  4. Jan de Jager:
    9 januari 2024
    Ook van die enorme shopping malls die we hier ook hebben. Ik ga ook altijd naar de electronica zoals laptops en camera's. En uiteraard modeltreinen ! Maar daarvoor moet je niet in die malls zijn.

Die kou kan ik alleen maar van dromen. Onze kachel is gratis maar staat op 150.000.000 km afstand en zeer helaas kan ik hem niet bedienen van hier uit (op NUL zetten dus !). Airconditioning staat vaak de hele dag aan om het leefbaar te houden.
    Volgens mij hebben jullie diezelfde kachel daar ook ??

Kun je je daar goed redden met Engels ? Hoe zijn de Fransen verder in de omgang ?

(Te) Warme Groeten uit Australie :-)
  5. Ina Schenkel:
    9 januari 2024
    De meeste Fransen spreken geen andere taal. Jongeren soms Engels, maar meestal Spaans als tweede taal. Wij spreken een beetje Frans. Genoeg om ons te redden. We komen hier al 45 jaar.