En weer verder.

7 januari 2024 - Saint-Pardoux, Frankrijk

Na drie nachten komt er een eind aan ons verblijf op deze mooie camping. Beslist een aanrader zo dicht bij mooie steden en voorzien van veel leuke speeltoestellen en ander vertier. De washokken zijn keurig en schoon en, ook niet onbelangrijk in deze tijd van het jaar, verwarmd.

20240107_093305

Vandaag is het zondag dus weinig tot geen vrachtwagens op de weg. We gaan een lange rit naar het zuiden maken. Zo’n 470 kilometer richting Limoges. Voor het eerst gaan we ons wagen aan de route langs Parijs. Hadden we beter niet kunnen doen achteraf want het heeft ons wel een uur extra gekost. Het begin van de reis gaat ook niet helemaal goed. Als Geert Jan een via-point invoert om te tanken eindigen we op een industrieterrein zonder pompstation. Bij de tweede poging komen we wel uit bij het pompstation en we tanken de camper weer eens vol diesel.

Als we Parijs naderen is het nog steeds vrij rustig op de weg. De navigatie leidt ons naar de periferie die rond de stad loopt. We gaan door een paar tunnels en als we denken dat we het ongeveer gehad hebben komen we bij een dubbele tunnel waar een hoogte geldt van maximaal twee meter. Dat kan natuurlijk niet met een camper van bijna drie meter hoog. Geert Jan wijkt uit naar een afslag en dan begint de ellende. We gaan zover Parijs in dat we zelfs de Eiffeltoren zien. Eerst rechts en daarna recht voor ons.

20240107_113203

Leuk voor Geert Jan want die heeft hem nog nooit in het echt gezien. Ik ben in 1999 met dochter Sandra een weekend naar Parijs geweest en een beetje bekend hier. Tot mijn grote schrik rijden we even later langs de oever van de Seine waar de mooie bruggen en gebouwen zijn. Uiteindelijk komen we via allerlei voorsteden waaronder Versailles weer op de route naar Bordeaux. Inmiddels heb ik echt wel een knoop in de maag van de zenuwen, maar Geert Jan tuft vrolijk door en af en toe geeft hij een klap op de claxon als de Parijzenaars te dichtbij komen met hun auto.

20240107_10513820240107_105719

Na een lange reis komen we om twintig voor vier aan op de camperplek. Het is een prachtige plek bij een heel groot meer en in een bos. Jammer dat het weer niet beter is want met een warm zonnetje erbij is het hier vast nog veel mooier. Van de vierendertig plekken zijn er maar vijf bezet. De kerstvakantie is voorbij dat is duidelijk. De camperaars die er staan zijn volgens mij op reis naar het zuiden net als wij.

20240107_160654IMG-20240107-WA0001

Vanavond hebben we voor het eerst ons schattige tweepersoons gourmetstelletje tevoorschijn gehaald en gezellig gegourmet in de camper.

20240107_181340

Het was al met al weer een enerverende dag en op de terugreis gaan we gewoon weer via een andere route wat mij betreft. Naar Parijs is leuk met de trein.

Terwijl ik dit schrijf hoor ik een geluid buiten wat lijkt op een beest. Geen idee wat voor ėėn, maar een boswandeling gaat het dus niet worden vanavond.

1. Elly:
    7 januari 2024
    De beesten komen af op de geur van het gourmetten 😜😜Deur maar goed dichthouden. Weer een mooi reisverslag.
  2. Jan de Jager:
    8 januari 2024
    Weer goed op weg ! Knap werk van Geert Jan !
    Parijs alleen met de TREIN en de Metro voor mij. Veel plezier, ik blijf jullie volgen.