Vrijdag 3 februari. Strandwandeling.

3 februari 2023 - Messanges, Frankrijk

We blijven vandaag lekker op deze prachtige camperplek. Nog even genieten van de rust en de zee. Als we in de camper zitten horen we de zee nog steeds en dat is heerlijke achtergrondmuziek voor een goede nachtrust. ‘s Morgens vroeg is het best koud en dan zitten we knus in de camper te ontbijten, op te ruimen of een wasje te doen en ook wel te lezen of muziek te luisteren tot de zon het buiten wat warmer maakt. Rond twaalf uur is de temperatuur wel opgelopen tot een graad of twaalf en dan gaan de stoelen en het tafeltje naar buiten en wij ook. Om half één wandelen we naar het strand voor een stevige strandwandeling. We gaan via een plankenpad en trappen naar beneden naar de zee. Op het plankenpad is het één richtingverkeer. Nog nooit eerder gezien aan zee, maar dat komt natuurlijk door al die surfers met hun grote planken. Zo komen er geen botsingen en wordt er afstand gehouden.

20230203_125410

Beneden op het strand maken we een wandeling langs de vloedlijn. Er liggen veel schelpen die we wel kennen van andere stranden, maar evengoed stop ik mijn zakken weer vol. Het is een verslaving of zo. Op vakantie maak ik allemaal plannen over wat ik met al die schelpen ga doen als we weer thuis zijn. Aan een touw rijgen en dan in het prieel hangen of overal neerleggen in de tuin. Tot dusver is er nog niets van gekomen en liggen er thuis heel veel schelpen te wachten op mijn aanvallen van creativiteit.

20230203_205826

De golven zijn weer hoog vandaag en er zijn tien surfers in het water. Ze wachten op de beste golf en soms surfen ze een heel eind mee op een lange golf. Er zijn ook veel wandelaars, tenminste voor een vrijdagmiddag in februari. Langs het strand ligt veel aangespoeld hout en zelfs een grote boomwortel waar we even op gaan zitten. Brandhout genoeg maar er is niemand die het meeneemt terwijl het in Nederland uit de bossen gestolen wordt. Er liggen ook veel dode zeesterren en dat is wel jammer.

20230203_133029

We maken een filmpje van de golven dan kun je het geluid er ook bij horen en met de ogen dicht je inbeelden dat je op een strand staat. Dat is voor als we thuis heimwee naar de zee krijgen.

Terug in de camper gaan we nog een tijdje in de zon zitten. Het is vrijdagmiddag en er komen een aantal Franse campers bij. Dat zijn de weekendgasten en morgen komen er vast nog meer. Plaats genoeg hier.

Als de zon achter de bomen verdwijnt wordt het kil en gaan we naar binnen. Het is tijd voor het maken van een lekker hapje eten.

20230203_171612

Het internet is hier niet best en televisie kijken op de iPad lukt niet. We hebben een antenne op het dak en die heeft hier goede ontvangst. Daarmee kunnen we kijken naar de zender BVN dat betekent Beste Van Nederland, daarop is elke dag het journaal te zien en De Slimste Mens zenden ze ook uit alleen wat later dan op de reguliere zender. We kunnen ook veel Duitse zenders krijgen, maar daar kijken we zelden naar.

1. Jan van Heerde:
    3 februari 2023
    Weer mooi verhaal Ina. Heerlijk om zo met jullie mee te ‘ kijken’ . Brandhout wat op het strand ligt kun je eigenlijk niet gebruiken. Brand ontzettend slecht, als het al wil branden…. Groetjes en doe rustig aan.
  2. Elly:
    3 februari 2023
    Knap Ina om elke dag een reisverslag te maken.
    Ik lees graag jullie belevenissen.
    Dank voor alle verhalen.
  3. Ina Schenkel:
    3 februari 2023
    Graag gedaan. Ik houd op elke reis een dagboek bij. Al mijn hele leven. Ik houd van schrijven en verhalen vertellen.
  4. Eilt:
    3 februari 2023
    Dat is een mooie sint-jakobsschelp, genoemd naar de man die begraven zou zijn in Santiago. https://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobsmantel
  5. Ina Schenkel:
    3 februari 2023
    Heb jij het filmpje van Santiago al bekeken?
  6. Eilt:
    4 februari 2023