Woensdag 25 januari. Portugal!

25 januari 2023 - Mêda, Portugal

En we zijn in Portugal. Een land waar we allebei ook nog nooit eerder geweest zijn. De taal is hier weer anders dan in Spanje en de tijd is ook anders. Opeens zie ik dat het op mijn horloge een uur later is dan op de telefoon en op mijn iPad. Portugal ligt in een andere tijdzone dan Spanje en Nederland vandaar dat het hier een uur vroeger is. Spanje is ons goed bevallen, de mensen zijn er behoorlijk relax en lang niet zo tuuterdetuut als de Fransen. Ze zijn wel luidruchtig onder elkaar. Verder wordt er nauwelijks geclaxonneerd in het verkeer, de mensen zijn heel beleefd en bij de bushalte staan ze keurig in de rij te wachten. Ze eten wel erg laat, na acht uur ‘s avonds en veel winkels gaan ‘s middags wel vier uur dicht. De grote winkels niet gelukkig. Op de laatste camping hebben we iets nieuws gezien. Bij de toiletten hangen aan de muur de rollen met toiletpapier en dat moet je dus afscheuren en meenemen naar het toilet. In het toilet zelf is geen papier en ook geen wc borstel. Wat de gedachte daarachter is, geen idee en we hebben het ook nog niet eerder zo gezien. De vierbaanswegen zijn redelijk tot goed. Op de binnenwegen is het opletten. Er kunnen behoorlijk slechte stukken bij zijn en soms zitten er zo maar grote gaten in de weg.

20230124_101438

Vandaag zijn we dus naar Portugal gereden. Tot de grens over heel rustige  vierbaanswegen, grotendeels over de Autovia de Castilla. In Portugal verder over goed begaanbare tweebaans wegen door een prachtig landschap. Soms dwars door een dorpje met wegen van keien en smalle stukken en over smalle oude bruggetjes. De hoogteverschillen zijn erg groot en er zijn veel scherpe bochten steil omhoog of steil naar beneden.

20230125_12114520230125_11565920230125_12043420230125_11490620230125_114925

Er is een stuk waar heel veel stenen in het landschap liggen. Mensen hebben er muurtjes van gemaakt. In de punt van Bretagne hebben we deze grote stenen in het landschap ook gezien. Prachtig, ik ben dol op stenen.

20230125_11171720230125_11390420230125_114038

Ons doel voor vandaag is een gemeentelijke camping met camperplek. Als we aankomen staat er nog niets. Bij de receptie zit een enthousiaste Portugees die een beetje Engels spreekt. Hij wijst ons alle voorzieningen aan. Toiletten, douches, stroom, het zwembad en de mooie plekken voor campers. En met recht, het zijn mooie ruime plekken op stenen met een grasveldje ernaast en een picknicktafel en zowaar een droogmolen. De prijs per overnachting is € 10,49 ongelofelijk toch. ‘s Middags maken we een wandeling naar het dorp. Er is niet veel te doen, maar er staan wel hele mooie huizen. Het is een zonnige, maar koude dag, dat zwembad blijft leeg en de camperplek op ons na ook.

20230125_151255

1. Eilt:
    26 januari 2023
    Je kan weer een land afvinken van je lijstje. Portugal lijkt me prachtig
  2. Anneke Holtrop:
    27 januari 2023
    Verjaardags cadeautje: zoek een mooie steen, en Ina als een kind zoooo HAPPY !!🌹🌹
  3. Ina Schenkel:
    27 januari 2023
    Een diamant is ook een steen.