Donderdag 26 januari. Ons huiswerk niet gedaan.

26 januari 2023 - Allariz, Spanje

Vandaag willen we naar een camping aan de kust van Portugal. Eerst ga ik de overnachting betalen. De beheerder wil het graag contant dus we hebben gisteren even tientjes gepind bij een bank. Als ik hem € 10,50 geef krijg ik een cent terug. Terug in de camper vertelt Geert Jan dat we voor de tolwegen in Portugal iets van tevoren hadden moeten regelen omdat op veel wegen de tol elektronisch betaald moet worden. We hebben als doel voor deze reis steeds Barcelona in ons hoofd gehad en pas later is Portugal erbij gekomen dus nergens naar gekeken en niet onderzocht wat er moet worden geregeld. Behoorlijk stom natuurlijk, ook omdat we in Tsjechië precies dezelfde fout hebben gemaakt nog geen anderhalf jaar geleden. Daar hebben we toen onderweg bij een tankstation nog een tolvignet kunnen kopen, maar hier lukt dat niet. We hebben gisteren al een stuk op een tolweg gereden dus er zal wel een brief uit Portugal thuis in de brievenbus verschijnen met daarin een fikse boete. Er ligt al een brief uit Frankrijk met een boete voor te hard rijden. Gaat lekker zo.

We besluiten om weer naar Spanje te rijden over wegen waar geen tol betaald hoeft te worden. Wel richting het noorden natuurlijk. Het eerste stuk gaat over dezelfde route als gisteren, dus weer de steile wegen en smalle doorgangen door de dorpjes.

20230126_10045420230126_144213

Daarna rijden we een lang stuk door een prachtig berglandschap over een redelijk goede weg. De wolken hangen laag. Soms rijden we erdoor en soms rijden we boven de wolken in de zon. Echt schitterend om te zien.

20230126_10534720230126_105838

De bergen zijn hier hoog en we gaan over heel veel viaducten en door tunnels. Het laatste stuk richting de Spaanse grens gaat hoog door de bergen en heeft veel haarspeldbochten. Dan weer steil omhoog en dan weer steil omlaag en af en toe door een klein plaatsje. Onderweg begint het eerst te regenen en daarna te sneeuwen. Het wordt gevaarlijk glad en we rijden af en toe niet sneller dan 25 kilometer. Er is haast geen verkeer op de weg.

20230126_14452020230126_132929

Langs de weg in Portugal staan grappige borden. Er is een driehoekig waarschuwingsbord met daarop een koe, maar er is ook een driehoekig bord met daarop twee oude mensen. En inderdaad lopen er in de dorpjes vaak oude mensen langs de weg.

20230126_120625

Als we weer in Spanje zijn gaan we naar de camping die we hebben uitgezocht, maar die is gesloten en dat is niet op de website gemeld. Zucht… We zoeken een andere camping en rijden nog eens ruim honderd kilometer. Ook deze camping wordt het niet want er is nergens een camping te bekennen als de navigatie meldt dat we onze bestemming hebben bereikt. Gelukkig vinden we tien kilometer verderop een camping die open is. Het is inmiddels vier uur. Op de camping zijn we weer de enige gasten.

20230126_120739

Morgen gaan we opnieuw Portugal in, maar dan vanuit het noorden en niet over de tolwegen. We hebben een mooie camping aan zee uitgezocht. Ik ben benieuwd wat voor avonturen we morgen weer gaan beleven. Een souvenir uit Portugal heb ik al vast geregeld dan kan dat niet meer mis gaan.

20230126_164722

1. Tineke Kramer:
    26 januari 2023
    Weer een mooi verhaal Ina. Wat een belevenissen. Het is iedere avond leuk om weer even te lezen waar jullie zijn.
  2. Eilt:
    27 januari 2023