Vrijdag 27 januari. Aan de kust van Portugal.

27 januari 2023 - Vila Chã, Portugal

Hoe mooi het rijden door de bergen ook is, we zijn nu even klaar met smalle weggetjes, hoge bergen en steile hellingen. Het is tijd voor een paar dagen zee, zand en vergezichten. Vanmorgen zijn we al op tijd vertrokken van de camping in de bossen en de reis gaat lekker voorspoedig. We hebben de navigatie op “geen tolwegen” gezet. De rit gaat opnieuw door een prachtig gebied met nu en dan brede rivieren. Er zijn weer talrijke haarspeldbochten en tunnels. We beginnen haast te geloven dat Portugal uit alleen maar hoge bergen bestaat.

20230127_10385620230127_104153

Het voordeel van het rijden over deze wegen is dat je onderweg veel meer van het land ziet dan over de tolwegen. Je komt door veel kleine dorpjes en langs akkers en boomgaarden. Het nadeel is dat de reis veel langer duurt dan over brede vierbaanswegen. Er staan weer veel waarschuwingsborden langs de weg met daarop een woest uitziende koe en inderdaad zie ik in de berm langs de weg zo’n koe staan. Die wil je niet voor de camper krijgen zeg. Het is een groot harig bruin beest met lange scherpe hoorns. Hij lijkt wel wat op de Hooglanders die je bij ons ziet en dat loopt hier dus gewoon los.

20230127_131736

In Portugal gaan we tanken bij een grote E.Leclerc supermarkt en natuurlijk gaan we ook even in de winkel kijken en gelijk het eten voor vanavond kopen. Voor het eerst betaal ik statiegeld voor een plastic verpakking, zou je het ergens moeten inleveren? Geen idee.

20230127_135151

Tanken bij een grote supermarkt is vrijwel altijd het goedkoopst in zowel Frankrijk, Spanje en dus ook in Portugal. De afdeling gebak in deze winkel is enorm, hier wil ik wel wonen.

20230127_111519

Op het laatste stuk van de reis naar de camping gaat het toch nog mis. Geert Jan neemt een te vroege afslag en we belanden weer op een weg met elektronische tolheffing. Dat wordt weer een brief uit Portugal op de mat in Appingedam. De laatste kilometers naar de camping gaan over een vreselijke weg. Allemaal van die kleine steentjes waar de camper vreselijk van gaat rammelen. Dan zijn drie kilometer nog best lang. Op de camping worden we allervriendelijkst ontvangen en we mogen gewoon direct doorrijden naar de aangewezen plek. Inschrijven kan na half vier, dus in onze tijd na half vijf. We staan op een zonovergoten plekje en de temperatuur is opgelopen naar 13 graden. Heerlijk! Er staan hier veel campers en dat terwijl we onderweg hooguit één camper per dag tegenkomen de laatste dagen. Hier gaan we het wel een tijdje uithouden.

20230127_134621

1. Dorien:
    28 januari 2023
    Mooie verhalen, prachtige foto's.
    Volgens mij zijn jullie enorm aan het genieten ondanks de kleine stress momentjes maar dat zijn vaak de verhalen waar eenmaal thuis het meest om gelachen wordt. Heel veel succes en plezier daar, ik kijk weer uit naar het volgende avontuur!
  2. Elly:
    28 januari 2023
    Ik kijk elke dag uit naar het reisverslag.
    Mooi om te lezen hoe de reis verloopt maar vooral hoe jullie genieten.
    Dit doet mij goed.
  3. Ina Schenkel:
    28 januari 2023
    Mede mogelijk gemaakt door jou.