Vrijdag 6 januari. Weer verder.

6 januari 2023 - Damvix, Frankrijk

Vandaag gaan we weer kilometers maken. Om precies te zijn 330 kilometer naar een camperplek van Camping-Car Park in Damvix. Voordat we vertrekken gaan we lozen dat is vaste prik. Toilet leeg, vuilwatertank leeg, afvalbak leeg en papier en glas indien aanwezig weggooien. Ik gooi met het oud papier ook de bonnetjes van het hek weg en dat is nogal dom want nu zijn we de code voor uitrijden kwijt. Geert Jan denkt het nummer nog te weten 40978. Als hij het ingeeft gaat het eerste hek een beetje open. Ik stap uit en duw hem helemaal open en achter ons ook handmatig dicht. Was het nummer nou goed of niet? We zullen het nooit weten :-) Opgelucht rijden we de weg op. De route gaat grotendeels over vierbaans wegen waarvan een deel tolwegen zijn. Je kunt ook kiezen voor andere wegen, maar onze ervaring is dat je wel meer ziet maar ook heel veel rotondes hebt en dat is vervelend met een camper en het gaat een stuk langzamer. De laatste twintig kilometer gaat wel binnendoor en daar vertrouw ik onze navigatie niet helemaal. Als het een paar kilometer korter is dan neemt ze soms hele smalle binnenwegen waarbij je blij bent dat er geen tegenliggers zijn. Ook hier gaat het door kleine dorpjes met huizen pal aan de weg.  Je mag maar dertig kilometer per uur en er zijn vervelende bulten die je echt niet harder moet nemen want dan ligt je hele huisraad weer ondersteboven in de kastjes. Af en toe zijn de wegen ook nog eens ronduit slecht. Op de camperplek staat een camper in het uiterste hoekje, er is ruimte voor zestien en in de loop van de avond komen er nog een paar bij. Lekker rustig hier, de naastgelegen camping is dicht.

20230106_16275220230106_162659

We maken nog een wandeling naar het dorpje waar een kerk, een kapsalon en twee winkels zijn. De kerstversiering is nog niet opgeruimd. Er staan versierde kunstkerstbomen en de leuningen van de brug over het riviertje hangen vol met grote rode plastic kerstballen en goudkleurige hulstbladeren. Aandoenlijke kitsch. In het kerkje staat de oude kerststal met stenen figuren nog opgesteld. Het is vandaag drie koningen dus het kan nog net. De kerk is oud en slecht onderhouden. Het geverfde houten plafond bladdert af. Het gangpad is uitgesleten door de vele mensen die al jaren deze kerk binnenlopen en dat vind ik mooi.

20230106_16574620230106_170013

We blijven hier een nacht en rijden morgen verder naar Bordeaux.

1. Tineke Kramer:
    6 januari 2023
    Bedankt voor het delen van jullie verhalen en de foto’s. Goede voortzetting van de reis naar Bordeaux. Schiet al mooi op.